Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Uitvaartbeleid  (Read 1076 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« on: 11 January, 2008,; 13:05 »

Artikel van rkk.nl:
‘Bossch uitvaartbeleid creëert valse tegenstelling tussen God en mens’

Hilversum (Van onze redactie) 10 juni 2008 -
Volgens het bisdom Den Bosch is de uitvaart een eredienst ter ere van God en niet ter ere van de overledene. De inbreng van de nabestaanden tijdens de uitvaart mag daarom maar een heel beperkte zijn, vindt de bisdomleiding. Fout, oordeelt de Tilburgse liturgist prof. Gerard Lukken. Het bisdom trekt te strenge grenzen, schrijft Lukken in het nieuwe nummer van het tijdschrift VolZin.

Geen concurrentie
De Bossche kerk staat “een liturgie voor die van bovenaf wordt opgelegd en de inbreng van de nabestaanden uitermate beperkt. Liturgie wordt hier gezien als gericht op God en dit in tegenstelling tot een liturgie die zich richt op de mens. Dat is een valse tegenstelling. God en mens concurreren niet, ook niet in de liturgie”, aldus de emeritus hoogleraar Liturgie en Sacramententheologie aan de Theologische Faculteit Tilburg (UvT).

Geheim van Jezus’ dood en verrijzenis
Lukken: “In de dodenliturgie wordt afscheid genomen van deze dode door deze nabestaanden: in een christelijke liturgie wordt de eigen geschiedenis van de dode en de nabestaanden serieus genomen en wel in het licht van de christelijke heilsgeschiedenis. Die geschiedenis wordt in de uitvaartliturgie uiteindelijk gericht op het geheim van Jezus’ dood en verrijzenis.”

Inbreng van onderop honoreren
Lukken vindt dat de kerk de veranderde omgang met rituelen niet uit de weg mag gaan als de christelijke liturgie mensen van nu wil aanspreken. “Alleen door de inbreng ‘van onderop’ te honoreren kan liturgie de oertaal van de religie zijn en ons in contact brengen met een onherleidbare overkant die wij niet kunnen bemachtigen.”

Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #1 on: 11 January, 2008,; 13:41 »

Oke oke, ik weet het... dit lijkt een beetje op de draad over de muziek bij uitvaarten.

Ik ben toch wat verbaast over dit artikel. Een emeritus hoogleraar Liturgie en Sacramententheologie aan de Theologische Faculteit Tilburg (UvT) die maar vind dat je kunt "rommelen" aan de Ritus van de Kerk??!!  Huh

Misschien ben ik wat extreem, maar ik vind het best goed dat het bisdom de rem erop zet. - Eerst onderzoeken of het niet in strijd is met liturgie en dan toepassen. - Zo voorkom je dat er langzaam steeds meer vernieuwing van onderaf bijkomt.

Nog verbaasder was ik over de uitspraak van deze hoogleraar:
"De Bossche kerk staat een liturgie voor die van bovenaf wordt opgelegd en de inbreng van de nabestaanden uitermate beperkt." en
"Liturgie wordt hier gezien als gericht op God en dit in tegenstelling tot een liturgie die zich richt op de mens. Dat is een valse tegenstelling. God en mens concurreren niet, ook niet in de liturgie”

Pardon???!!  Shocked Nu breekt mijn klomp hoor!   Sad
De liturgie/H. Mis is gemaakt dóór en vóór God. Het is gemaakt op de manier waarop God graag wil dat wij Hem vereren. Dat is dus schijnbaar "vanaf bovenaf opgelegd(??) "
Ja, TUURLIJK is die gericht op God. Wie anders??  Huh De paashaas of de mens?? De uitspraak dat wij geen concurrenten zijn van God is dan ook helemaal van den gekke. Wij zijn maar aardse schepselen gemaakt door God. Niet God zelf. Hoe kunnen we dan concurreren???

Kortom: Ik zou graag eens een goed woordje wisselen met deze hoogleraar.

En wat betreft uitvaartbeleid: Laten we de Kerk in zijn waarde laten en voor de H. Mis een herdenking organiseren waarin familie en vrienden kunnen doen wat ze zelf mooi/passend vinden om hun dierbare te herdenken. Zo heb je je eigen inbreng en daarna een H. Mis en uitvaart. Probleem opgelost!  Grin

Groetjes van - een alweer afgekoelde - Amanda  Tongue
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #2 on: 11 January, 2008,; 13:55 »

Nog 1 note:

Ik had begrepen dat een H. uitvaartMis er was/is om God te vragen of  dierbare opgenomen mag worden in hiernamaals.
Daarbij word God vereerd en het hiernamaals verheerlijkt.

Mocht iemand andere info hebben. Tell me please?!  Wink
Kan ik nog eens wat leren

Amanda
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #3 on: 11 January, 2008,; 22:16 »

Ik heb even geneuzeld op de site van het Bossche bisdom, maar daar kom ik niet veel verder dan een brochure van 2003. (Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er binnenkort wel weer eentje zal verschijnen.)

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Dawkins
Guest
« Reply #4 on: 12 January, 2008,; 15:23 »

Ik heb even geneuzeld op de site van het Bossche bisdom, maar daar kom ik niet veel verder dan een brochure van 2003. (Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er binnenkort wel weer eentje zal verschijnen.)
Waarop baseer je dat vermoeden?
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #5 on: 12 January, 2008,; 17:42 »

Ervaring met het bisdom; ik woon er. De kathedraal is mijn parochiekerk.

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Dawkins
Guest
« Reply #6 on: 12 January, 2008,; 19:23 »

Ervaring met het bisdom; ik woon er. De kathedraal is mijn parochiekerk.
Grin Ik woon er ook, en we delen de parochiekerk, en ik volg de cursus uitvaart-ondersteuning-voor-leken, maar dat is toch wat weinig concreet
broeder Hugo
Bootcamp

Providebit!

« Reply #7 on: 12 January, 2008,; 22:24 »

Ik mis jullie parochiekerk, ik was er jaren acoliet. Wat het uitvaartbeleid betreft: verwacht geen drastische koerswijzigingen...

Providebit!
Dawkins
Guest
« Reply #8 on: 12 January, 2008,; 22:28 »

Ik mis jullie parochiekerk, ik was er jaren acoliet. Wat het uitvaartbeleid betreft: verwacht geen drastische koerswijzigingen...
Onze parochiekerk is dan ook de mooiste van Nederland  Grin

Ik verwacht inderdaad geen drastische wijzigingen, maar juist omdat ik net in mijn opleiding hier mee bezig ben ben ik wel bijzonder geïnteresseerd in iedere wijziging die op handen is.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: