Pages: 1 2 [3]   Go Down
  Print  
Author Topic: 'STILLE' Omgang?!!?  (Read 2744 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
SurSumCorda
Stevig Anker
**

« Reply #30 on: 12 March, 2008,; 21:18 »

Ik wil niemand beledigen maar ik heb vorig jaar de Omgang voor het eerst gelopen en vond er echt NIETS aan. Dat ligt waarschijnlijk vast aan mij?!

Stiekem opteer toch wel weer voor het invoeren van een "luide omgang" Wink Of leven we nog steeds in de tijd van de protestantse overheersing? Amsterdam is toch altijd een katholieke stad gebleven. Misschien is het belangrijk, nu het geluid van de kerk steeds meer wordt genegeerd en verdrongen, om juist van ons te laten horen op een katholieke manier!!
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #31 on: 12 March, 2008,; 21:40 »

Silence is golden.

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
SurSumCorda
Stevig Anker
**

« Reply #32 on: 12 March, 2008,; 22:58 »

Ja dat ben ik ook wel met je eens. Kijk maar eens naar de Romeinse Canon die in stilte wordt opgelezen....Wink
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #33 on: 12 March, 2008,; 23:37 »

Zo te zien heb je m'n punt niet door. Vorig jaar was ik er ook voor het eerst en vond het erg bijzonder. Ik vraag me af waar jij mee bezig was tijdens de Omgang zelf.

VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #34 on: 12 March, 2008,; 23:46 »

Er zijn denk ik mensen die zover doordrongen zijn van de hoge noodzaak van het getuigen dat ze dat het liefst zoveel mogelijk doen. Waarvoor hulde natuurlijk Smiley Daarom zijn sacramentsprocessies ed. ook zo mooi.

De stille omgang was inderdaad in stilte vanwege de onderdrukking, maar ondertussen is het juist die stilte die het zijn karakter geeft, en het onderscheidt van andere dingen die gebeuren. We hebben de onderdrukkers zo wel mooi te pakken, vind ik! Cheesy

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
SurSumCorda
Stevig Anker
**

« Reply #35 on: 13 March, 2008,; 09:01 »

Zo te zien heb je m'n punt niet door. Vorig jaar was ik er ook voor het eerst en vond het erg bijzonder. Ik vraag me af waar jij mee bezig was tijdens de Omgang zelf.

Bidden?! Althans dat trachtte ik ondanks het feit dat er iemand bij was die constant alles moest becommentariëren! Angry
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #36 on: 13 March, 2008,; 09:15 »

Bidden?! Althans dat trachtte ik ondanks het feit dat er iemand bij was die constant alles moest becommentariëren! Angry

Nou, dan dat was jammer; ik liep naast VA in een soort groepje en wij waren min of meer helemaal in stilte. Zeker in Amsterdam kan dat erg sprekend zijn. Geluiden zijn niet altijd nodig, zowel tijdens de Mis als tijdens de Stille Omgang.

Als er iets vergelijkbaars gebeurt volgend jaar moet je je ff verplaatsen dan. De Omgang is groot genoeg; als je het niet prettig vindt om naast zo'n iemand te lopen, hoeft dat ook niet. Het is niet eerlijk op de Omgang, de geschiedenis daarachter, de organisatie, de Omgangers of het mirakel om zo te generaliseren.

SurSumCorda
Stevig Anker
**

« Reply #37 on: 13 March, 2008,; 10:00 »

Ik kan natuurlijk moeilijk de groep van mijn parochie verlaten op zo'n moment!
En ik heb zeker bewondering voor alle mensen die er aan meedoen (en de organisatie!), maar dat is nog geen garantie voor een inspirerende bidtocht. Wellicht voor anderen wel?!
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #38 on: 13 March, 2008,; 10:29 »

@ Sursum Corda:

TIP:
spreek de 'niet stille' deelnemer erop aan (of een hele stevige sis zijn/haar kant op kan ook wonderen doen)..
Mocht hij/zij de hint nog niet begrepen heb loop dan op met anderen die, net als jij, wel de kaken op elkaar weten te houden en in gebed zijn.

Overigens is de route van de Stille Omgang voor iedereen hetzelfde en is het eindpunt bijna altijd het Spui (zeker voor de Agneskerk) dus oplopen met een andere groep is misschien 'minder gezellig', maar wat zou dat als je met z'n allen in gebed bent?

Ik zou zeggen..
Zorg volgend jaar dat er vanuit de jongerengroep een soort van hechte groep meeloopt die wel stil is, doe er zelf alles aan om je niet te ergeren aan de niet stille medemens (en al helemaal niet het uitgaanspubliek) en geef jezelf dan de kans de Stille Omgang zo mee te maken als het eigenlijk de bedoeling is..

Gr,
Minollie

Stephen Hawking over buitenaards leven..
“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #39 on: 13 March, 2008,; 11:18 »

Of de organisatie van jouw groep moet het heel erg verschrikkelijk duildelijk helder maken dat het inderdaad een Stille Omgang is.

Lathund
Ark van Hoop

« Reply #40 on: 14 March, 2008,; 18:00 »

Bij je eigen parochiegenoten lopen doe je natuurlijk niet alleen om gezellig met ze te kletsen. Je wilt ook gewoon graag bij ze lopen omdat je ze kent, om je met ze verbonden te voelen. Maar het is wel heel irritant als er dan mensen de stilte onmogelijk maken...

No day without a night, no night without a day.
wateengedoe2
Levende Tuin

« Reply #41 on: 29 March, 2008,; 19:14 »

Zo zeker wel Cheesy !! Jongerenprogramma was zoveel sterker en beter dan vorig jaar, was echt WOW. Hele sterke inleiding van Pastoor Jeroen Smith rondom thema "the gift", dat gospelkoor inside out had wel een hoop geschreeuw maar de sfeer was zo leuk! Wat ook heel leuk, o.a Roderick Vonhögen ging in discussie met het publiek. Jongeren mochten vragen wat ze wilden en er zaten zulke sterke vragen tussen en pastoor Vonhögen reageerde ijzersterk! Mooie eucharisitieviering met wederom ijzersterke homilie van mgr.Punt.

En dan de SO he, het blijf zo bijzonder met zoveel mensen te getuigen in hartje Amsterdam!

En weer zoooo veel vriendjes en vriendinnetjes gezien, het was echt helemaal top  Cheesy
Oef, toch wel wat gemist dus ...

Oh ja en katholieke mensen zijn zo cool. Wij kwamen er natuurlijk weer om klokslag 2 erachter dat we niet wisten hoe we weer bij onze auto op Sloterdijk moesten komen. En dan gewoon twee jongeren die je helemaal niet kent rijden om en brengen je er even heen. Gewoon even om te helpen. Zo leuk vind ik dat soort dingen

Helemaal goed  Afro
Oh, maar evangelischen ook hoor ... ik had jaren geleden een keer in Utrecht een bijeenkomst met ong 100 mensen ... bleek op een steenworp afstand van de plaats waar de EO-jongerendagen gehouden werden. Op de terugweg waren er geen lijnbussen meer en wij waren te braaf om in zo'n EO-bus te stappen. Werden we weggebracht naar 't station, door enkele evangelischen in hun Fiat panda, ik zat bij iemand op schoot met m'n hoofd tegen het plafond Cheesy
Pages: 1 2 [3]   Go Up
  Print  

Jump to: