Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Domnus Est in het Engels  (Read 851 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Matthijs
Stevig Anker
**

In Eo Vivimus

« on: 07 March, 2008,; 19:16 »

That is Bishop Athanasius Schneider of Karaganda, Kazakhstan whose article in favor of Communion while kneeling and on the tongue recently appeared in L'Osservatore Romano. His Excellency has a book, Dominus Est which is to be translated into English by Newman House Press. (If video loads slowly, click the "Gloria TV" in the corner and click on the link below it for slow loading, but be sure to come back and read this post because Newman House needs our help)

In a phone conversation with Fr. Peter M.J. Stravinkas, Ph.D., S.T.D last night who is working on this project, I learned that Newman House is in need of several thousand dollars, up front, for publishing this book in English. Please consider sending donations to them for this purpose. Send checks payable to:

Newman House
601 Buhler Court
Pine Beach, NJ 08741

If you place a note in the memo field of the check or in an enclosed letter for the Dominus Est project, it will help them to know where you want your funds allocated.

This has been mass distributed to several Catholic bloggers and I ask other bloggers who did not receive an email from me to please link to this post and advertise this needed funding. Consider that if 1000 people each donate $5.00, Newman House will have $5,000. No amount is too small. And, no amount is too big. Publishing is an expensive business and it takes many years to get that investment back which is why publishers often need large amounts up front to begin.

Within a few days I will be having more on this subject so stay tuned!!!

afkomstig van Te Deum Laudamus!

Vond ik wel erg goed om hier even te posten

Christ said: the Truth will set you free.
Bischof von Galen
taong
*

Sola unitas in veritate

« Reply #1 on: 18 March, 2008,; 00:46 »

Zeer interessant. Hulpbisschop Athanasius Schneider heeft in deze aangelegenheid samengewerkt met aartsbisschop Malcom Ranjith Pandabendige (secretaris van Eredienst, Vaticaan). Schneider vertelde eerder al eens hoe eerbiedig zijn ondergrondse priester bij de ziekencommunie elk partikel van de H. Hostie opnam en nuttigde, en hoe men de eerbied bewaarde, hoezeer de Sovjet-katholieken van toentertijd geschoffeerd zouden zijn door de huidige handcommuniemisbruikpraktijk.

De misbruik van de zgn. handcommunie heeft zijn oorsprong in 1964 in Nederland gevonden, en direct daarop in België. Ondanks verbod uit Rome, ondanks het feit dat zelftoereiking van de H. Communie een persoon irregulier (incapabel om kerkelijke daden te stellen zonder absolutie hiervan) maakte onder het toen geldend Canoniek Recht.

Het is noodzakelijk om voorop te stellen dat in elk partikel van de H. Hostie de Goddelijke Aanwezigheid voortduurt totdat de gedaante verdwenen is (vergaan) en dat voor elk partikel dus Goddelijke aanbidding verschuldigd is. Mgr. Schneider beschrijft in zijn boek hoe tragisch en blasfemisch de handcommuniepraktijk ook in het Vaticaan geworden is.

Daar kan men thans na grootse pausmissen met handcommunie de H.H. Hosties en Hostie-delen van de vloer rapen. Laat staan dat we over kleinere partikels spreken.

Is deze praktijk op één of andere wijze, gezien de gevolgen, met de Katholieke leer te verantwoorden of in het licht ervan toe te staan? Neen. En toch duurt zij voort. Lex orandi, lex credendi.

Of moet ik schrijven lex infidelitatis eerder?

Denk aan de gevolgen van deze praktijk voor Nederland en kerken. Het kan maar zo zijn dat voorin in een kerk geconsacreerde Hostiepartikels (zichtbare), die door nalatigheid en ongeloof verloren gingen, vertrappeld of vertreden worden, veronachtzaamd op zijn best.

Wie kan, als hij deze bijna Apocalyptische toestand van sacramentsbesef en sacramentspraktijk doorschouwd heeft m.b.v. mgr. Schneiders boek, nog beweren dat de crisis maar tijdelijk is en gelijk de crisis "na elk kerkelijk Concilie"?  Cry

„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #2 on: 18 March, 2008,; 00:53 »

Ik vind ook dat de ernst van de handcommunie onderschat wordt (een van die dingen waar ik in de afgelopen paar jaar opgekomen ben en waarvan mensen vinden dat ik niet moet zeuren Smiley ). De kans op het verspreiden van kruimels is al reden genoeg, meer dan genoeg. Maar de grotere eerbied is ook iets waar we moeilijk te weinig van kunnen hebben.

Ik zeg, allemaal op de knieen en steek lekker je tong uit naar de pastoor (dat laatste zullen overmatig liberalen alleen maar leuk vinden Wink )

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Bischof von Galen
taong
*

Sola unitas in veritate

« Reply #3 on: 18 March, 2008,; 14:56 »

Ik vind ook dat de ernst van de handcommunie onderschat wordt (een van die dingen waar ik in de afgelopen paar jaar opgekomen ben en waarvan mensen vinden dat ik niet moet zeuren Smiley ). De kans op het verspreiden van kruimels is al reden genoeg, meer dan genoeg. Maar de grotere eerbied is ook iets waar we moeilijk te weinig van kunnen hebben.

Ik zeg, allemaal op de knieen en steek lekker je tong uit naar de pastoor (dat laatste zullen overmatig liberalen alleen maar leuk vinden Wink )

1. De modernisten en in de jaren '60 zelf gehersenspoelde "kritisch-progressieve" leken en geestelijken zeggen altijd dat de tong zondiger zou zijn dan de handen. Maar dat is een leugen en een non-sequitur, daar bij de handcommunie de leek zichzelf de heilige hostie toedient en vervolgens ook op de tong verteert.

2. Het gaat dus niet om "kruimels" a.u.b., maar om partikels van de H. Hostie, die de volle Goddelijke aanbidding vereisen van elke katholiek. Ik zou eens willen aanbevelen om de Oude Kerkvaders hierover te lezen, en de uitgebreide op de Christelijke Oudheid teruggaande voorschriften in bijv. de Byzantijnse of de Romeinse Ritus. Men nam zelfs na de H. Communie (ook de leken) met een gouden zgn. fistula (gouden buisje) niet-geconsacreerde wijn uit een wijnvat bij de uitgang om nogmaals na de dankzegging en de zegen en heenzending, de mond te reinigen zodat niet één (reeds doorweekt) partikeltje zou uitgespuwd worden (per ongeluk) bij het eten of praten na de Eucharistie. De fistula ging later verloren, maar in de ("Tridentijnse") Pauselijke Plechtige Mis bleef zij behouden.

3. Nogmaals, de funeste invloed van de handcommunie op met name niet-katholieken (bij aanschouwing zou een protestant reeds vragen zetten bij of deze katholieken nog wel de transsubstantiatie geloven; een protestantse dominee vertelde eens dat hij zelfs kruipend naar de communiebank zou gaan, als hij echt zou geloven dat Christus daar geheel met ziel en Godheid tegenwoordig is), zeer lauwe katholieken en vooral kleine kinderen. De eerbied, de aanbidding, de rechtzinnige opvatting van wat de H. Eucharistie is, het is allemaal verloren gegaan.

In de Nederlandse parochies wordt de Almachtige Heer (indien men er vanuit gaat dat de Consecratie in die progressistische vieringen nog geldig is) als minder behandeld dan een aardappelchips-stukje of een toastje met zalmsalade. Geen enkele blasfemische onachtzaamheid en ontering gaat blijkbaar te ver. Ik ken de verhalen van organisten dat zij zagen dat kosters ongeconsacreerde hosties in het tabernakelciborium vermengden ("Dat merkt toch niemand, joh!"), dat kosters H. H. Hosties in de vuilcontainer gooiden na de "mooie viering", dat ingedikte voorheen geconsacreerde wijn aan kelken kleeft, of dat cibories in sacristieën zóveel partikels bevatten die niet uitgereinigd en door de priester of diaken genuttigd worden, dat je er in totaal een nieuwe Hostie van kon maken. En daar dit volgens het getuigenis van Romeinse kardinalen, aartsbisschop Ranjith en andere geestelijken zelfs tijdens pauselijke eucharistievieringen in de moderne vorm plaatsvindt, is duidelijk dat dit geen incidenten zijn, maar een structurele vernietiging van alle eerbied en geloof.

Het modernisme ontkent de bovennatuur, of op zijn minst het contact ermee. Dus kan er voor hen geen sprake zijn van echte transsubstantiatie (wezensverandering van de offergaven) of waarachtige tegenwoordigheid. Net als de gnostici zeggen zij dat de bovennatuur zich niet met de natuur kan verenigen of daarin "plaatsnemen" of zich daarvan bedienen.

Ik kan mij gezien deze diepte van de crisis heel levendig en zonder vooroordelen voorstellen dat gelovige mensen - met basaal katholiek inzicht - zelfs tot de conclusie kunnen komen dat de "Kerk van Vaticanum II" en het "moderne Vaticaan" niet meer vereenzelfigd kunnen worden met de reëel bestaande Rooms-Katholieke Kerk en de H. Stoel van Petrus.

Voorstellen, mee eens zijn is een ander verhaal. Ik ben theoreticus, legalistisch, juridisch, en systematicus, en ga niet op emoties af. Ook wanorde en gebrek aan discipline van apocalyptische proporties zoals thans, vervult nog niet de materie van een formele en publieke ketterij, en clerici in doodzonde (mogelijk vanwege deze vergrijpen) verliezen nog niet hun rechtsmacht (laat staan wijdingsmacht) in de Kerk van Jezus Christus. En nog meer afwegingen.

Maar wie ogen en oren heeft, en die ziet en hore, die begrijpt dat je het verbitterde gelovigen die deze gedachten aannemen niet kwalijk meer kunt nemen.

„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
Matt
Troostende Fluit

« Reply #4 on: 18 March, 2008,; 16:16 »

Beste Bischof,

Ik kan mij gezien deze diepte van de crisis heel levendig en zonder vooroordelen voorstellen dat gelovige mensen - met basaal katholiek inzicht - zelfs tot de conclusie kunnen komen dat de "Kerk van Vaticanum II" en het "moderne Vaticaan" niet meer vereenzelfigd kunnen worden met de reëel bestaande Rooms-Katholieke Kerk en de H. Stoel van Petrus.

Wat versta je precies onder "moderne Vaticaan" ?

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Bischof von Galen
taong
*

Sola unitas in veritate

« Reply #5 on: 18 March, 2008,; 16:56 »

Beste Bischof,

Wat versta je precies onder "moderne Vaticaan" ?

Niet zozeer volgens mij, maar volgens sedevacantisten en bijv. de FSSPX-hulpbisschop Richard Williamson is het "moderne Vaticaan" te identificeren met de vermeend neo-modernistische pausen van Johannes XXIII/Paulus VI t/m Benedictus XVI en met de prelaten die deze lijn ondersteunden. Zeer uniform is deze formulering niet natuurlijk, maar ik hoop dat je begrijpt wat men ermee bedoelt.

Merk op: ik keur de sedevacantistische conclusies over de huidige Kerk en hiërarchie natuurlijk niet goed, en wel op theologische gronden (m.n. indefectibiliteit en de zichtbaarheid van de Kerk etc.), maar ik kan me de wanhoop en verbittering van hen en andere goedgeïnformeerde katholieken goed voorstellen.

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: