Poll
Question: Anti-katholieke sites?
Ja, vrijheid van meningsuiting en we zijn volwassen genoeg
Nee, dit is een katholiek forum
Ja, want... (licht toe)
Nee, want (licht toe)

Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Linken we naar sites die tegen de leer van de Kerk ingaan?  (Read 2728 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« on: 14 March, 2008,; 19:55 »

Recentelijk is bij uw dicatrices de vraag gerezen wat het link-beleid van Credimus moet zijn. Aangezien Credimus een gemeenschap wil zijn mag iedereen stemmen! PP en VA zullen uiteindelijk beslissen maar de stemmen tellen zeker wel mee.

We zullen links naar sites die niet "zedelijk", discriminerend of anderszins verwerpelijk zijn direct verwijderen, evenals andere sites waarvan we vinden dat ze Stom Zijn. Maar er is een "grijze" categorie waar bijvoorbeeld in de loop van discussies naar gelinkt zou kunnen worden.

Op onze "voorbeeldsite" (waar we geen kopie van zijn wegens dat wij Nederlands zijn en veel kleiner) worden ALLE links naar bv. schismatici direct verwijderd. Analoog daaraan zouden wij dat ook kunnen doen. Dit vinden we een nette, geldige optie.

Je zou ook kunnen zeggen dat deze sites een discussie zouden kunnen ondersteunen, en we allemaal groot genoeg zijn om zelf te beslissen wat we wel en niet lezen. Dat vinden we ook een optie.

Andere argumenten voor of tegen zijn natuurlijk ook welkom.

Stemt!

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 14 March, 2008,; 19:58 »

Ik ben zeer benieuwd, zelf ga ik NIET stemmen want ik wil gewoon echt horen wat The Great Unwashed (lief dat jullie al zijn Wink) denken!

Dus!

Stem!

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #2 on: 14 March, 2008,; 20:08 »

Ik denk: we zijn wilders niet. We zijn katholiek. Dus aub gaan links naar sites die tegen de leer van de kerk ingaan. Tenzij er expliciet bij vermeld staat: LET OP: DIT IS STRJDIG MET DE LEER VAN DE KERK. GEVOLGEN VOOR EIGEN RISICO En dan ook in dit lettertype en groote Wink

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Matt
Troostende Fluit

« Reply #3 on: 14 March, 2008,; 20:10 »

En daarna sturen we na achterhalen van het IP adres de Zwitserse garde op pad!  Afro

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #4 on: 14 March, 2008,; 20:10 »

It depends.

On the one hand in some discussion it could be usefull to be able to link to certain dubious websites in order to make a certain (contrasting) point or in order to ask other lismembers opinions when confronted with dubious material and in need of advice.

On the other hand, links to certain dubious sites, especially when they are posted to shock or when there is an substantial risk for confusion amongst certain listmembers, should not be considered appropriate.

So I can't answer with yes or no, and won't vote.

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #5 on: 14 March, 2008,; 21:11 »

"Shockeffect" zullen we sowieso niet tolereren. Dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

De verwarring is ook waar ik me zorgen om maak, maar ik weet dus niet of dat opweegt tegen de "we zijn volwassen".

--Pope John Paul II
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #6 on: 15 March, 2008,; 00:23 »

Alina, jouw plan is briljant Smiley Ik weet alleen niet of de eigenaars van de sites ook meewerken...

Jullie helpen ons trouwens lekker, verdeeldheid alom! Maar er moeten nog iets van twintig mensen stemmen gelukkig, dan krijgen we vast een duidelijk meerderheid Wink

--Pope John Paul II
Primo
Levende Tuin

« Reply #7 on: 15 March, 2008,; 15:41 »

In de poll wordt zeer expliciet over anti-katholieke sites gesproken en dat vind ik wel een graadje erger dan gewone niet-katholieke sites. Als katholiek forum zou ik zeker niet naar anti-katholieke sites doorlinken. police
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #8 on: 15 March, 2008,; 15:47 »

Dat is daar een beetje kort gezegd - we bedoelen niet alleen sites die roepen dat de paus de antichrist is en zo, maar ook bijvoorbeeld sites die dingen promoten of bespreken die in strijd zijn met de katholieke sociale leer, zoals pro-abortus.

--Pope John Paul II
Primo
Levende Tuin

« Reply #9 on: 15 March, 2008,; 16:29 »

Nee, ok. Naar dergelijke sites zou ik zeker ook niet doorlinken tenzij het echt van vitaal belang is voor een bepaalde discussie. Maar dat zal denk ik niet erg vaak voorvallen.
jan-willem
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #10 on: 16 March, 2008,; 22:22 »

Ik vind persoonlijk dat je zulke linken gewoon moet kunnen plaatsen:
Niet zozeer omdat we "volwassen" zijn, maar omdat het niet fout is om dingen te lezen die niet helemaal waar zijn. Het hoort bij een "volwassen" geloof dat je vragen durft stellen en dan samen met de Heer (& de Kerk) opweg gaat naar het antwoord. Dat kan via www.vatican.va gaan, maar ook via www.pkn.nl  Tongue  Wink
Daarbij komt ook nog 't praktische puntje dat er op alle sites (ook deze) wel stukjes te vinden zijn die niet 100% in overeenstemming met het Magisterium zijn.

Oftewel: met censuur berijk je niks, terwijl je met een open discussie mensen kan helpen om Christus (beter) te leren kennen.
Mama-L
Levende Tuin

« Reply #11 on: 17 March, 2008,; 17:18 »

Zoals jullie misschien weten probeer ik op fora elders ook 'gewoon' Rooms Katholiek te zijn. Ik probeer dat door te trekken in heel m'n leven. En juist omdát we hier een écht rooms katholieke site willen zijn, vind ik het belangrijk dat de vrijheid van meningsuiting ook hier gerespecteerd zou moeten worden. Zozeer dat ook controversiële onderwerpen besproken moeten kunnen worden. Immers: door open en duidelijk daar over te spreken, met steekhoudende argumenten kunnen we bijdragen aan een goede gewetensvorming. Veel meer dan door controversiële onderwerpen structureel te onderdrukken.!

Gelijk aan de plicht om opbouwend bij te dragen tot een goede gewetensvorming, is de plicht om trouw te zijn aan het eigen geweten. Derhalve lijkt het mij zinvol om plaatsing van dergelijke links niet te weren - uiteraard onder de bekende voorwaarden van respectvol zijn in de omgang met elkaar, ook al verschillen we soms dag en nacht van persoonlijke mening of persoonlijke overtuiging.

Een ander motief vind ik de titel hierboven aan de pagina: wij geloven, en geloven is leven! Indien we links naar controversiële sites of dito onderwerpen structureel gaan onderdrukken, beletten we elkaar mogelijk om zélf tot de ontdekking van de Waarheid (en dus de ontdekking van HET Leven) te komen.
Ik denk daarbij aan Aristoteles ... hij kwam langs een voor onmogelijk gehouden weg achter een grote waarheid Smiley

dixit Lieke Cheesy  Kiss Roll Eyes Cool

Dank eerst de Heer Uw God, pluk dan de dag, wandelend met Christus Jezus
Bischof von Galen
taong
*

Sola unitas in veritate

« Reply #12 on: 17 March, 2008,; 23:55 »

Op onze "voorbeeldsite" (waar we geen kopie van zijn wegens dat wij Nederlands zijn en veel kleiner) worden ALLE links naar bv. schismatici direct verwijderd. Analoog daaraan zouden wij dat ook kunnen doen. Dit vinden we een nette, geldige optie.

Je zou ook kunnen zeggen dat deze sites een discussie zouden kunnen ondersteunen, en we allemaal groot genoeg zijn om zelf te beslissen wat we wel en niet lezen. Dat vinden we ook een optie.

Andere argumenten voor of tegen zijn natuurlijk ook welkom.

Stemt!

Wat fijn dat men internetverwijzingen naar Oosters-Orthodoxen en Oud-katholieken verwijdert.

Ergens vrees ik echter dat die verwijzingen wel blijven staan, maar andere onwelgevallige kritische stemmen het zwijgen moet worden opgelegd om de grote neo-conservatieve "Grote Lente en Grote Groei door Vaticanum II en nieuwe spiritualiteit" illusie niet te doorprikken als de zeepbel die zij is.

Het is niet meer dan angst om in dit tijdperk links te censureren. Niet dat ik voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting ben, wel tegen willekeur, zeker als ik jouw omschrijving lees.

Maar ik heb niets te willen als nieuweling natuurlijk.... Wink

„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #13 on: 18 March, 2008,; 00:27 »

Als je wist welke specifieke site deze discussie bij de mods heeft opgewekt en je dan je post zou teruglezen zou je misschien een lichtelijk versterkte doorbloeding in je gezichtshuid kunnen waarnemen, en/of hartelijk moeten lachen, maar aangezien je dat niet kon weten zal ik het er verder ook maar niet over hebben.

Hoewel dit totaal niet in het topic thuishoort weet ik ook geen betere plaats, dus doe ik het maar hier...

Ik ben geen neo-conservatief, ik ben een losgeslagen links-radicaal (zo erg dat ik zelfs vind dat ongeboren kinderen evenveel rechten hebben als wij grote mensen, zo niet meer). Puella is ook geen neo-conservatief, die is gewoon zichzelf. We zijn in een bepaalde omgeving opgegroeid die bepaald niet orthodox katholiek was. Onze ouders vinden dat het wel wat minder streng in de leer mag (en onze pastoors soms ook). We hebben een absoluut beroerde theologische opvoeding gehad, wat we proberen op te lossen door bootcamps en zo.

We hebben ervaren dat "trouw aan het Magisterium" betekent dat er geen pastoraal werkers in kazuifels rondlopen, niemand God "Vader, Moeder, Levensbron" noemt, en er significant minder liedjes over waterdruppels en regenbogen voorkomen. Daardoor hebben we geleerd dat trouw zijn aan de Paus een Goed Iets is, en zijn we dat ook. Bovendien zijn we het met het onlangs naar de Kerk teruggekeerde deel van de zusters van Spokane eens dat we een goede Paus hebben.

Puella en ik hebben een hoop te leren (zoals af en toe onze grote klep houden). We zijn net mensen. Maar we voelen ons ook erg verantwoordelijk. Dan weet je dat.

--Pope John Paul II
Bischof von Galen
taong
*

Sola unitas in veritate

« Reply #14 on: 18 March, 2008,; 01:17 »

Ik wilde nooit jullie persoonlijk aanvallen met "neo-conservatief", en het neo-conservatief is eerder een adjectief dat hier groeperingsgewijs en niet Amerikaans politiek bedoeld was, hoor.

Goed, ik kan me voorstellen dat moreel bedenkelijke of agressieve sites niet gelinkt worden. Maar zelfs daarvan kun bij bijv. www.cmri.org (de origine van de Spokane-zusters) niet spreken.

Verder is van terugkeer in strikte zin geen sprake, tenzij in regularisatiezin. Sedevacantisten zijn sensu stricto geen schismatici, evenzoweinig als de H. Vincentius Ferrerius in de tijd van het Westers Schisma (14e eeuw, 15e eeuw) de (ongeldige) Avignonese pausen accepteerde als pausen en de legitieme linie van pausen te Rome als illegitiem en vals verwierp. Natuurlijk komen er na 50 jaar beweerd "Sede Vacante" andere complexen en compliciteiten kijken.

Hier enige theologen van de Kerk uit het diepe verleden over sedevacantisten (die toen nog niet bestonden, behoudens in Avignon natuurlijk of in Avignonese landen waar men de legitieme romeinse pausenlinie niet accepteerde)...

(i)       "Finally they cannot be numbered among the schismatics, who refuse to obey the Roman Pontiff because they consider his person to be suspect or doubtfully elected on account of rumours in circulation..." (Wernz-Vidal: Ius Canonicum, Vol. vii, n. 398)

(ii)     "Nor is there any schism if one merely transgress a papal law for the reason that one considers it too difficult, or if one refuses obedience inasmuch as one suspects the person of the pope or the validity of his election, or if one resists him as the civil head of a state." (Szal, Rev. Ignatius: Communication of Catholics with Schismatics, CUA, 1948, p.2)

(iii)             "Neither is someone a schismatic for denying his subjection to the Pontiff on the grounds that he has solidly founded ['probabiliter'] doubts concerning the legitimacy of his election or his power [refs. to Sanchez and Palao]." (de Lugo: Disp., De Virt. Fid. Div., disp. xxv,  sect. iii, nn. 35-8)

Zelfs als naïeve sedevacantisten meerdere pausen niet accepteren op grond van (Wenz-Vidal) "geruchten die de ronde doen" over de ongeldigheid van het Conclaaf of de verkiezingen, zijn zij nog geen formele schismatici volgens deze theologen en canonici.

Dit wil overigens geen pleidooi voor sedevacantisme zijn, hoor.

Het trieste voor de genoemde Spokane-zusters is dat zij geen Tridentijnse H. Mis krijgen van het bisdom Spokane (erg modernistisch getint), zelfs niet van de Petrusbroederschap..... En dat zij een omscholingscursus krijgen via het bisdom over "religieus leven na het Tweede Vaticaans Concilie". Alsof de zusters uit een tijdmachine uit 1956 gestapt komen en de "Verlichting" nodig hebben.

„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
Pages: [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to: