|
guiseppesarto
Guest
|
 |
« on: 06 November, 2006,; 20:40 » |
|
ik vroeg mij af op welke partij jullie gaan stemmen en welke partij jullie vinden dat het beste het christelijke gedachtengoed weergeeft. Ik zit nogsteeds te dubben tussen Rouvoet (CU), Hessels (CDA) en Oosterhuis (SP).
Voor alle drie is wel wat te noemen...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #1 on: 06 November, 2006,; 20:51 » |
|
Ik mag niet stemmen in deze verkiezingen omdat ik niet Nederlands ben. In die voor de gemeenteraad en de Europeese Parliament mag ik wel stemmen.
PP
|
|
|
|
|
|
Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! 
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #2 on: 06 November, 2006,; 23:13 » |
|
Ik ben een beetje teleurgesteld in het CDA omdat ze alleen maar van de compromissen zijn. Ik begrijp dat het noodzakelijk is in de politiek, maar ik vind dat er een paar onderwerpen zijn waar gewoon niet of nauwlijks compromis mogelijk is.
Dus... Christenunie!
|
|
|
|
|
|
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. --Pope John Paul II
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #3 on: 07 November, 2006,; 10:48 » |
|
Ik kijk altijd toch meer naar de menselijke maat binnen de partijen, en dan kom ik altijd weer links uit. Ik ga deze maand stemmen op de SP, omdat ik bij hen het idee krijg dat het individu niet ten koste gaat van het grote abstracte goed van economie, macht en geld. Dat geld trouwens ook voor GroenLinks.
Wat de 'christelijke' partijen betreft, heeft het CDA allang afgedaan voor mij. De politieke koers die de drie kabinetten Balkenende hebben gevaren zijn verre van menselijk en zorgzaam te noemen. De ChristenUnie daarentegen biedt, in de persoon van Rouvoet, een van de meest consistente mensen in de hele regering, maar ik ben bang dat een stem op hem te weinig verschil gaat maken. Tja, ik stem toch wel een beetje strategisch...
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #4 on: 07 November, 2006,; 11:39 » |
|
Ik denk er hetzelfde over als Marq. Hoewel ik lid van de ChristenUnie ben (omdat ik dat een betrouwbare partij vind waarbij de Christelijke waarden goed uit de verf komen), ben ik bang dat als ik voor de CU stem, mijn stem of naar de PvdA of naar de VVD of naar het CDA zal gaan. En achter die partijen kan ik niet staan. PvdA is te leugenachtig, net als het CDA en de VVD gaat tegen mijn principes in. Voor mij is een strategisch alternatief de SP. Want als ik iets niet wil, is het Balkenende IV of Paars.
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
|
Totus Tuus
|
 |
« Reply #5 on: 07 November, 2006,; 13:34 » |
|
Ik stem Wouter Bos  CDA richt mij zich teveel op de ouderen, daar heb ik als jongere niet zoveel aan. VVD vind ik 3x niets. ChristenUnie sja, trekt mij niet genoeg aan. Groenlinks en SP vind ik op bepaalde punten niet realistisch. Dus dan maar Pvda. Ik wil absoluut geen Balkende meer als premier, dus dan strategisch stemmen op Bos
|
|
|
|
|
|
What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
|
|
|
|
guiseppesarto
Guest
|
 |
« Reply #6 on: 07 November, 2006,; 13:38 » |
|
Ik stem Wouter Bos  CDA richt mij zich teveel op de ouderen, daar heb ik als jongere niet zoveel aan. VVD vind ik 3x niets. ChristenUnie sja, trekt mij niet genoeg aan. Groenlinks en SP vind ik op bepaalde punten niet realistisch. Dus dan maar Pvda. Ik wil absoluut geen Balkende meer als premier, dus dan strategisch stemmen op Bos maar waar zie jij het christelijke gedachtengoed dan bij Wouter Bos?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totus Tuus
|
 |
« Reply #7 on: 07 November, 2006,; 13:48 » |
|
Ik stem Wouter Bos  CDA richt mij zich teveel op de ouderen, daar heb ik als jongere niet zoveel aan. VVD vind ik 3x niets. ChristenUnie sja, trekt mij niet genoeg aan. Groenlinks en SP vind ik op bepaalde punten niet realistisch. Dus dan maar Pvda. Ik wil absoluut geen Balkende meer als premier, dus dan strategisch stemmen op Bos maar waar zie jij het christelijke gedachtengoed dan bij Wouter Bos? is die dan uberhaupt bij een van de partijen terug te vinden?
|
|
|
|
|
|
What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #8 on: 07 November, 2006,; 14:08 » |
|
maar waar zie jij het christelijke gedachtengoed dan bij Wouter Bos?
is die dan uberhaupt bij een van de partijen terug te vinden? Nou ja, bij de ChristenUnie, maar zoals ik eerder al zei, betwijfel ik of een stem op die partij veel verschil zal maken. Ik sprak gisteren met een vriend over de verkiezingen, en hij vroeg me waarom ik niet gewoon op de partij stem die het beste met de studenten voor heeft. Klinkt op zich logisch, maar dat is het natuurlijk niet. Het leven bestaat niet alleen uit studeren, en de maatschappij niet alleen uit studenten. Zorg, ontwikkelingshulp, de EU, defensie, allemaal dingen die ik mee-overweeg in mijn keuze, want dat heeft alleemaal effect op mij. Diezelfde benadering heb ik wat betreft het christendom in de politiek. Ik weet vrijwel zeker dat er geen enkele partij is, zelfs de ChristenUnie niet, die zich bij alles 100% christelijk gedraagt. Maar dat hoeft ook niet. Christen zijn is een belangrijk deel van een leven, wellich het belangrijkste, maar net als bij studeren, is het niet het enige deel. Als je bij verkiezingen alleen maar naar een ding kijkt en daar je stem op baseerd, beperk je jezelf onnodig veel. Dan stem je misschien op de partij die het beste bij jouw beperkte blikveld past, maar wie weet wat die partij daarnaast nog wil, en wat daarvan effect heeft op jouw leven?
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #9 on: 07 November, 2006,; 14:22 » |
|
Het idee dat het "niets uitmaakt" is natuurlijk onzin... stemmen op de PvdA maakt ook niets uit. Stemmen maakt ueberhaupt niets uit. Het gaat erover wat we als samenleving doen, en dat zijn we met z'n allen... als iedereen die niet ChristenUnie stemt omdat het 'niks uitmaakt' WEL CU zou stemmen hadden we op 23 november al een CU-GL-SP kabinet geformeerd!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #10 on: 07 November, 2006,; 14:28 » |
|
Als iedereen dat had gedaan, dan was dat inderdaad wel het resultaat geweest. Maar ook al besluiten we met z'n allen hier, en al onze vrienden en familieleden om CU te stemmen, dan maakt het nog niks uit (in elk geval niet in de politieke arena). De manier waarop het Nederlandse kiesstelsel werkt zorgt ervoor dat de reststemmen die op CU zijn uitgebracht zeer waarschijnlijk bij de grote drie terechtkomen. En dat vindt ik een veel te groot risico.
Je hebt gelijk. Eén stem maakt inderdaad niks uit. Maar tegelijkertijd hebben we allemaal maar één stem, en als er zoveel vanaf hangt zoals nu (want niemand zit te wachten op nog vier jaar Balkenende), neem ik het zekere voor het onzekere (voor zover dat met stemmen kan) en dat is erg jammer voor de CU, of welke kleine partij dan ook.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #11 on: 07 November, 2006,; 14:37 » |
|
Ik ben een gigantisch principieel persoon... en ik heb een hekel aan politiek. Ik zie voor mezelf dus maar een oplossing. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #12 on: 07 November, 2006,; 14:40 » |
|
Ik ben er ook geen fan van, hoor. Dat was ook de reden waarom ik eigenlijk meteen had besloten om zondag niet mee te doen aan de politieke workshops. Daar wordt ik niet blij van 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #13 on: 07 November, 2006,; 15:11 » |
|
is die dan uberhaupt bij een van de partijen terug te vinden?
Op www. katholieknederland.nl staat een levensbeschouwelijke kieswijzer. Bij mij kwam er CU of CDA uit.... In ieder geval verhelderend....
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
|
guiseppesarto
Guest
|
 |
« Reply #14 on: 07 November, 2006,; 16:33 » |
|
is die dan uberhaupt bij een van de partijen terug te vinden?
Op www. katholieknederland.nl staat een levensbeschouwelijke kieswijzer. Bij mij kwam er CU of CDA uit.... In ieder geval verhelderend.... met de vraagstelling van katholieknederland.nl kom je nu eenmaal ook nooit uit bij SP.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|