Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Verkiezingen 2006  (Read 2091 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #15 on: 07 November, 2006,; 19:13 »

Ik vind de test op katholieknederland.nl niet goed. Er zijn vaak te weinig opties en de antwoorden zijn suggestief. En je houdt het probleem dat het CDA mooie standpunten heeft maar daar heel weinig mee doet Sad
Kieskompas.nl is niet specifiek levensbeschouwelijk, maar vond ik wel erg goed.

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Marq
Credimaster

« Reply #16 on: 07 November, 2006,; 19:52 »

kieskompas.nl komt inderdaad behoorlijk overeen met waar mijn voorkeur ligt, bij de SP en de PvdA. Volgens katholieknederland.nl moet ik voor D66 of de VVD kiezen. Dacht het niet.  Wink

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #17 on: 07 November, 2006,; 22:33 »

Bij mij zeiden ze CDA Smiley

--Pope John Paul II
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #18 on: 08 November, 2006,; 16:53 »

Is er dan geen lijstverbinding tussen de CU en de SGP?

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #19 on: 20 November, 2006,; 21:53 »

even over de zogenaamde katholieke identiteit van de Christenunie (niet dat dat hier zozeer benadrukt wordt, maar hoor het steeds meer om me heen en snap er niets van)

In de uniefundering van de ChristenUnie staat een tekst waarin de Heilige Mis een vervloekte afgoderij wordt genoemd. Als ze ons katholieken zo belangrijk vinden en vinden dat wij bij hun horen, waarom nemen ze de moeite niet dit te veranderen? Zou van respect tonen. Of is alleen onze stem belangrijk?

En op de hoeveelste plaats staat een katholiek bij de CU, oh nee die is er niet

De campagneleider van de CU zegt zelfs het volgende erover, over een katholiek op de kieslijst:
Voor de komende verkiezingen is dat in ieder geval te laat, zegt Van Rhee, die denkt dat de ChristenUnie nog niet toe is aan katholieke politici. ,,We zijn een overwegend reformatorische partij en een katholiek op de kieslijst zou voor veel spanning zorgen. Wat is dan per saldo je winst?’’

Inderdaad de partij voor de katholieke stemmer *ahum*.

Niet dat er ook maar 1 partij in Nederland is waar katholieken echt terecht kunnen, maar men presenteert de CU als de partij waar je dan wel heen kunt, nou vind echt absoluut van niet!!

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Matthijs
Stevig Anker
**

In Eo Vivimus

« Reply #20 on: 20 November, 2006,; 23:20 »

Da's iets te kort door de bocht Anja;

in de Uniefundering van de ChristenUnie staat dat in de Drie formulieren van Eenheid net als in de Bijbel het Woord van God weerklinkt. Één van die Drie formulieren van Eenheid is de Heidelbergse Katechismus waar inderdaad dat stukje over de vervloekte Paapse Mis in staat.

Als lid van de ChristenUnie moet je de bovenstaande Uniefundering ondertekenen. Je kunt daarin kaarsrecht blijven in je opvattingen en daarom zeggen dat je niet op de CU stemt, maar sec genomen heb je als CU-stemmer niets te maken met die formulieren waar je als CU-lid wel iets mee te maken hebt.

Gezien de historie van de RPF en de GPV (de partijen die samengingen in de CU) kun je pragmatisch hier mee omgaan en stellen dat er ook in de Bijbel dingen staan waar wij tegenwoordig niet meer voor gaan omdat wij de God van Liefde kennen (in één van de psalmen bidt David dat God de baby's van de Fillistijnen tegen de rotsen dood zal slaan). Toch geloven wij dat in de Bijbel het woord van God weerklinkt...

Uiteraard kun je ook stemmen voor het CDA; heel Christelijk in naam maar deze partij stond aan de wieg van wetten over abortus, homohuwelijk en euthanasie.  In het verlopen van de tijd is de C van Christelijk bij het CDA nogal verbleekt, zo zou je kunnen zeggen. In vergelijking met de CU zou je zelfs kunnen stellen dat de CU vasthoudt aan waar het in geloofd en het CDA dat in mindere mate doet.

Aan de andere kant denk ik dat de SP een steeds Christelijker beleid aan het voeren is. Iedereen hier weet dat ik de uitspraken van Oosterhuis omtrent transubstantiatie (VolZin) en zijn ideeen rondom liedteksten in de H. Liturgie liever uitban uit het Katholieke leven (het tweede dan vanwege het eerste en de verwarring rondom zijn optreden). De mens Huub Oosterhuis heeft - getuige het spotje dat je op mijn website kunt vinden - de boodschap van Jezus Christus (Huub doet nog ouderwets en noemt Hem Jezus van Nazareth) wel degelijk begrepen heeft.

Daarom denk ik dat ik stem voor de Zaligsprekingen (SP) en niet voor de tien geboden (CU). Jos Hessels van het CDA is ongetwijfeld een vrome Katholiek die ik zeer waardeer maar straks wellicht beter bij een CU zonder de drieformulieren van eenheid kan aanschuiven. Dat zou aan meerdere kanten getuigen van een Unie van Christenen die samen gaan voor een betere wereld naar het Beeld dat Jezus Christus (Huub, ik bedoel Hem die jij nog Jezus van Nazareth noemt maar eens zult ontmoeten als de Zoon van de Allerhoogste God).

Christ said: the Truth will set you free.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #21 on: 20 November, 2006,; 23:48 »

Ik ben het volledig met Matthijs eens dat de SP een wat naastenliefde betreft steeds "Christelijker" beleid voert - maar ik vind abortus en euthanasie belangrijker dan de hoogte van de bijstandsuitkering. Dus zodra dat geregeld is ga ik wel weer SP of GroenLinks stemmen (nou ja, die laatste heeft het voor mij een beetje verpest bij de meest recente Algeme Beschouwingen...)

--Pope John Paul II
Matthijs
Stevig Anker
**

In Eo Vivimus

« Reply #22 on: 21 November, 2006,; 06:57 »

Ik ben het volledig met Matthijs eens dat de SP een wat naastenliefde betreft steeds "Christelijker" beleid voert - maar ik vind abortus en euthanasie belangrijker dan de hoogte van de bijstandsuitkering.

Tja, dat is ook mijn probleem inderdaad, alleen kan ik alleen maar op exegese komen waarbij allereerst een sociaal optreden plaats vindt en daarna een moraliserend verhaal. Ik laat dat hier maar achterwege; ik weet het gewoon ook niet...

...het zal in het kieshokje uiteindelijk duidelijk worden of ik op het knopje Rouvoet of Oosterhuis druk.

Marq
Credimaster

« Reply #23 on: 23 November, 2006,; 14:23 »

Nou, het is weer gedaan. CDA nog steeds de grootste, de SP heeft een prachtige inhaalslag geleverd,  de Christenunie is twee keer zo groot geworden en Geert Wilders heeft helaas negen zetels gewonnen.

Ik ben aan de ene kant blij met het resultaat: Een groter aandeel van SP en CU kan het CDA weer een beetje naar een sociaal midden trekken, maar aan de andere kant wordt Balkenende niet geconfronteerd met de verslechtering van de zorg die onder zijn regering heeft plaatsgevonden, en ik zie een grote rol voor de PVV met angst en beven tegemoet.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #24 on: 23 November, 2006,; 17:35 »

Er komt geen grote rol voor de PVV. Wilders riep gelijk al "cordon sanitaire" (wat absolute onzin was) en dat zal hij blijven roepen, en hoe meer hij het roept hoe meer het waar wordt Smiley

Ik ben blij dat de mensen met erg rechtse gedachten op een niet heel capabele politicus stemmen, niet zo gevaarlijk. Dat vind ik een stuk fijner dan wanneer die negen zetels naar de VVD waren gegaan...

--Pope John Paul II
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #25 on: 23 November, 2006,; 17:35 »

Oh, Matthijs, wat is het in jouw kieshokje geworden?

--Pope John Paul II
Matthijs
Stevig Anker
**

In Eo Vivimus

« Reply #26 on: 24 November, 2006,; 12:24 »

Oh, Matthijs, wat is het in jouw kieshokje geworden?

SP - Huub Oosterhuis. Uiteindelijk heeft mijn overtuiging dat het socialer moet en mijn angst dat het met de CU zowel rechts als linksom kan de doorslag gegeven om SP te stemmen.

Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: