Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Maaltijd versus Offer  (Read 1031 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
David
Co-redemptrix
BC2010

« on: 05 April, 2008,; 11:01 »

Maaltijd versus Offer

Dietrich von Hildebrand (uit "Der verwüstete Weinberg")

Wanneer men in plaats van de onbloedige vernieuwing van het Kruisoffer of de tegenwoordigstelling hiervan in de Heilige Mis de maaltijd op de voorgrond plaatst, wordt de gemeenschap met de andere gelovigen tot hoofdzaak gemaakt. Ten eerste wordt het hoofdthema van de Heilige Mis: de tegenwoordigstelling van het Kruisoffer, waardoor God onontzeggelijk verheerlijkt wordt, naar de achtergrond gedrukt. Men vergeet dat de "glorificatio" van God de kern van de Heilige Mis is en dat het elke individu en wel tezamen met alle andere gelovigen gegund is, aan deze "glorificatio" deel te nemen, die de priester als plaatsbekleder van Christus voltrekt. Dit vond vroeger in de houding van de priester naar het altaar een diepe symboliek: de gelovige keek met de priester naar het altaar, hij werd, hem volgend, in het geheim van het Heilig Offer betrokken. Het was een dieper, christocentrischer gebaar: de priester, die Christus vertegenwoordigt, is ook in de Heilige Mis mediator, die wij volgen - de zelf geheel op God gerichte mediator. En nu komt de unieke geheimzinnige verbinding van de individuele ziel met Jezus in de Heilige Communie. Dat is een zich organisch aan het hoofdthema van de Heilige Mis aansluitend nieuw thema. Eerst de volledige richting van Christus op de Vader, deze laatste toewijding aan Hem en dan de schenking van Christus aan elke individuele ziel, de overvloeiende liefde Christi, het in ieder individu als spijs in lichamelijke tegenwoordigheid binnentreden en tegelijkertijd in Hem opgenomen-worden. Door deze verbinding van Christus met elke individuele ziel gegroeit dan een unieke verbondenheid, eenheid met allen, die Zijn Heilig Lichaam ontvangen, onbegrijpelijk geheim: Hij blijft dezelfde, het is Zijn identiek Lichaam, dat ieder ontvangt - ongedeeld - en daardoor ontstaat een heilige eenheid met alle andere gelovigen, die over het in-Zijn-Naam-verzameld-zijn ver overstijgt.

Maar zodra men de gemeenschappelijke maaltijd tot hoofdthema maakt, ligt een poging ter tafel, alle verschillen in belangrijkheid te negeren. Daarmee wordt ook de Heilige Gemeenschap, het bovennatuurlijke Maal vervalst. Dit is een specifieke infectie door het collectivisme - een benadrukken van de gemeenschap ten koste van de individuele persoon. En daarbij wordt precies dat, wat men benadrukken wil, de gemeenschap, niet bereikt. Want deze Heilige Gemeenschap kan - met het veranderen van het karakter van de Heilige Maaltijd, dat van alle natuurlijke gemeenschappen radicaal verschillend is, nooit bereikt worden, wanneer de ware rangorde vernield wordt. De ware Heilige Rangorde: eerst de "glorificatio" van God, waarbij de aanbiddende blik uitsluitend op God gericht is, dan de intieme liefdesvereniging met Jezus in de Heilige Communie en tenslotte de overwinnende Heilige Verbondenheid met alle aanwezige gelovigen, maar hier bovenuit met de gehele Heilige Kerk. Zodra men direct op deze gemeenschap mikt en de Heilige Rangorde negeert, bereikt men haar nooit en vervangt haar minstens subjectief door de profane verbondenheid, zoals die van een oudstrijdersvereniging. De verblinding voor het Heilige, de secularisering gaat hier hand in hand met het overbeklemtonen van het "collectivistische", de overwinning van het collectivisme.

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 05 April, 2008,; 11:18 »

Zeer goed opgemerkt Smiley

De verhouding tussen "verticale" en "horizontale" viering is in vele regio's volledig zoek.

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Oogje
Levende Tuin

« Reply #2 on: 06 April, 2008,; 20:12 »

De Schrift lezende valt echter niet te ontkennen dat het Laatste Avondmaal, gehouden door Christus en zijn apostelen, wel echt een Maaltijd was. Dat ontkent geenszins de inhoud van de mooie openingspost, maar toch. De maaltijd is altijd al een belangrijk onderdeel geweest in zowel het OT als het NT. Want in de offercultus in de Tempel, werd na bijna elk offer de resterende gedeelten van het dier in een maaltijd genuttigd. Hetzij door de offeraar, hetzij door de priesters. Ook lees je regelmatig dat men ter ere van de Heer een maaltijd hield. In de eerste christengemeente was de Eucharistie waarschijnlijk ook iets meer in de setting van een heilige Maaltijd.

In de Gewone Ritus bevindt het aspect van de Maaltijd zich iets meer op de voorgrond dan in de Buitengewone Ritus. Dit betekent echter niet dat de hiërarchische gemeenschap met God, zoals beschreven in de openingspost, daardoor op de achtergrond is geraakt. Tenminste, als de ritus correct wordt opgedragen en er degelijk katholiek wordt gepreekt, dan kan dat niet het geval zijn. Sterker nog: de Gewone Ritus plaatst de gelovigen als het ware dichter bij het gebeuren, het sacramentele Offer is nu zichtbaarder en hoorbaarder. Samen met Maria staan we als de geliefde leerling zo onder het Kruis, terwijl we met Christus Maaltijd houden.

Als de nadruk bij de Eucharistie dus iets meer op de Maaltijd komt te liggen, dan moeten we niet denken aan een gewone maaltijd waarin we enkel samen rondom een tafel zitten te eten. Dan moeten we denken aan een hoogheilig Offermaaltijd, met Jezus Christus als Gastheer en als Offerande. Een Offermaaltijd waarin we met de Heer spreken, onze schuld belijden, zijn Woord aanhoren, Hem danken, loven en bidden en waarin het allerheiligst Offer ter vergeving van zonden wordt tegenwoordiggesteld. Maar ook een intieme Maaltijd met de Heer, waarin zijn goddelijke Liefde door ons heen kan stromen en de gemeenschap der gelovigen inderdaad verheft en heiligt tot de werkelijke gemeenschap met Hem en heel zijn Kerk.
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #3 on: 06 April, 2008,; 20:46 »

Twee dingetjes.

Ik denk niet dat de Dietrich von Hildebrand primair doelde op een correct gecelebreerde NOM, maar eerder op veel radicalere tendensen.

Wat betreft de offermaaltijd, en de Bijbelse basis daarvan, zijn er, althans volgens de oud-testamenticus prof van der Ploeg, een aantal haken en ogen. (=link)

mvg,
David

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Oogje
Levende Tuin

« Reply #4 on: 06 April, 2008,; 21:05 »

Hmmm, daar heeft die prof ook weer een goed punt.... Smiley
Bischof von Galen
taong
*

Sola unitas in veritate

« Reply #5 on: 06 April, 2008,; 21:05 »

De Schrift lezende valt echter niet te ontkennen dat het Laatste Avondmaal, gehouden door Christus en zijn apostelen, wel echt een Maaltijd was. Dat ontkent geenszins de inhoud van de mooie openingspost, maar toch. De maaltijd is altijd al een belangrijk onderdeel geweest in zowel het OT als het NT. Want in de offercultus in de Tempel, werd na bijna elk offer de resterende gedeelten van het dier in een maaltijd genuttigd. Hetzij door de offeraar, hetzij door de priesters. Ook lees je regelmatig dat men ter ere van de Heer een maaltijd hield. In de eerste christengemeente was de Eucharistie waarschijnlijk ook iets meer in de setting van een heilige Maaltijd.

Beste Robert,

De maaltijd van bijv. het offerlam was de noodzakelijke voltooiing van het offer en natuurlijk de innigste deelname eraan door de gelovige Joden van de Tempeltijd.

De liefdesmaaltijd agapè en de maaltijden ter ere van de Heer zijn niet te vergelijken noch essentieel verbonden met het H. Misoffer in wezenlijke zin en slechts in symbolische zin met de H. Communie, dat een offermaal is.

In de eerste christengemeente was de eucharistie evenzeer Misoffer. Ook al werd het door het agapè voorafgegaan, waarover Paulus spreekt, maar het agapè was geen deel van de eucharistieviering van de vroege Christen. Er zijn maaltijdelementen in de H. Eucharistie, maar de maaltijd is niet haar wezen, maar eerder haar vormen (daarmee ben ik het zelfs met kard. Danneels eens, zie preek op Beloken Pasen door hem). De vormen en elementen van brood en wijn zijn uit het offermaal van de Joodse cultus genomen, maar het wezen van de H. Eucharistie, van het Sacrament, blijft het Offer "zonder meer" (om met Pius XII en Benedictus XIV te spreken).

In de Gewone Ritus bevindt het aspect van de Maaltijd zich iets meer op de voorgrond dan in de Buitengewone Ritus. Dit betekent echter niet dat de hiërarchische gemeenschap met God, zoals beschreven in de openingspost, daardoor op de achtergrond is geraakt. Tenminste, als de ritus correct wordt opgedragen en er degelijk katholiek wordt gepreekt, dan kan dat niet het geval zijn. Sterker nog: de Gewone Ritus plaatst de gelovigen als het ware dichter bij het gebeuren, het sacramentele Offer is nu zichtbaarder en hoorbaarder. Samen met Maria staan we als de geliefde leerling zo onder het Kruis, terwijl we met Christus Maaltijd houden.

De Heilige Mis is dus géén maaltijd houden, beste Robert. De H. Mis dient niet ter verzadiging van het lichaam en haar wezen is Offer en niets anders. Overigens ben ik het natuurlijk niet met je eens dat thans in de gewone uitdrukking van de Romeinse Ritus (Novus Ordo Missae of Nieuwe Mis) het sacramentele Offer zichtbaarder en hoorbaarder geworden is, en dat het dus allemaal beter is dan vroeger geworden (in de officiële vernieuwde boeken). Daarmee ben ik het oneens, op pastorale gronden.

Door de stortvloed aan woorden, de grote nadruk op de woorddienst en het verdoezelen van het Offerkarakter in met name Eucharistisch Gebed II en door verwijdering van zoveel sacrificiële gebeden door de Commissie van prof. Bugnini 1965-1969, is het sacramentele Offer voor de gewone gelovigen gewoon ondergesneeuwd of zelfs verwijderd. Als je met katholieke gelovigen nu over Offer, tegenwoordigstelling van het Kruisoffer enzovoorts, spreekt, zegt men: "Is dat echt nog zo? Dat noemen wij zo niet meer, hoor."

Als de nadruk bij de Eucharistie dus iets meer op de Maaltijd komt te liggen, dan moeten we niet denken aan een gewone maaltijd waarin we enkel samen rondom een tafel zitten te eten. Dan moeten we denken aan een hoogheilig Offermaaltijd, met Jezus Christus als Gastheer en als Offerande. Een Offermaaltijd waarin we met de Heer spreken, onze schuld belijden, zijn Woord aanhoren, Hem danken, loven en bidden en waarin het allerheiligst Offer ter vergeving van zonden wordt tegenwoordiggesteld. Maar ook een intieme Maaltijd met de Heer, waarin zijn goddelijke Liefde door ons heen kan stromen en de gemeenschap der gelovigen inderdaad verheft en heiligt tot de werkelijke gemeenschap met Hem en heel zijn Kerk.

De Offermaaltijd is de Heilige Communie. Maar de Communie door de leken is niet strikt noodzakelijk voor het Misoffer, en niet het hoogtepunt van de viering als zodanig. Jouw uitdrukking is correct als je het op de Heilige Communie toepast, die ook buiten de H. Mis kan plaatsvinden, ofschoon bij voorkeur in de Heilige Mis.

Over het wezen van de Heilige Mis, laat ik Paus Pius XII maar aan het woord. Ik heb geen autoriteit immers.... Roll Eyes

Quote from: Mediator Dei et hominum, 1947, encycliek over de liturgie en leerstellige gevaren, par. 301-303
301. Het heilig offer van het altaar wordt besloten door de communie, de deelname aan het goddelijk offermaal. Maar, zoals allen weten, voor de integri­teit van dat offer wordt alleen vereist, dat de priester het hemels voedsel nuttigt, niet echter, dat ook het volk - wat overigens ten zeerste te wensen is - tot de heilige tafel nadert.  

Het lijkt ons goed, hieromtrent de opmerkingen te herhalen van onze voorganger Benedictus XIV op de definities van het concilie van Trente. "Het eerste, wat voor ons valt op te maken, is, dat het bij geen enkel gelovige mag opkomen, dat de stille Missen, waarin alleen de priester de Eucharistie nuttigt, daarom de waarde van het ware, volmaakte en volledige door Christus de Heer ingestelde onbloedige offer verliezen en dus voor ongeoorloofd moeten gehouden worden. Ook is het de gelovigen niet onbe­kend, of althans zij kunnen gemakkelijk daaromtrent onderwezen worden, dat het heilig concilie van Trente, steunend op de leer van de onafgebroken overleve­ring van de Kerk, het daarmee strijdige nieuwe en valse gevoelen van Luther veroordeeld heeft." 1 Paus Benedictus XIV, Encycliek Certiores effecti, d.d. 13 nov. 1742, nr. 1. "Als iemand zegt, dat de Missen, waarbij alleen de priester sacramenteel communiceert, ongeoorloofd zijn en daarom moeten worden afgeschaft, hij zij in de ban."  2 Concilie van Trente, Sessie 22, can 8  

302. Van de weg van de waarheid dwalen dus zij af, die weigeren te celebreren, dan alleen als het chris­tenvolk tot de heilige tafel nadert. Nog meer zij, die ter verdediging van de absolute noodzakelijkheid, dat de gelovigen tezamen met de priester zich met de eucharistische spijze voeden, valselijk beweren, dat men hier niet te doen heeft met een offer zonder meer, maar met een offer én een maaltijd van broederlijke gemeenschap, en die daarom van de geza­menlijk ontvangen heilige Communie bijna het hoogtepunt van heel de viering maken.  

303. Immers, het moet nog eens met alle nadruk wor­den opgemerkt: het eucharistisch offer bestaat wezenlijk uit de onbloedige offering van het goddelijk slachtoffer, die op mystieke wijze blijkt uit de scheiding van de heilige gedaanten en uit de aanbieding daarvan aan de eeuwige Vader. De heilige Communie behoort tot de integriteit van het offer en tot de deelname er aan door het nuttigen van het heilig Sacrament; en terwijl deze communie voor de offerende priester volstrekt noodzakelijk is, is zij voor de gelovigen slechts zeer sterk aan te bevelen.

Het offer behoort tot het wezen van de eucharistie, de communie tot de integriteit van de viering. Wezen en integriteit zijn twee verschillende dingen.

Dat maar als toevoeging.

Ik weet dat het allemaal lastige categorieën zijn.

Deze encycliek is echt aan te bevelen. Overigens zijn we ook in Redemptionis sacramentum (2000) mooi die leer verwoord en ook in Lumen gentium (1963) over het eucharistisch offer. Voor de liturgische afdwalingen etc. is Mediator Dei (1947) echter zeer aan te bevelen. Het was een profetisch decreet van Pius XII, een grote heilige paus overigens in mijn opinie, die het verdient om reeds nu zaligverklaard te worden. Hij heeft dan ook (mijn) de held Bisschop Clemens von Galen tot kardinaal gecreëerd in 1946.... angel Grin

„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
Oogje
Levende Tuin

« Reply #6 on: 06 April, 2008,; 21:14 »

Hmmm, ik weet natuurlijk wel dat de Communie niet het hoogtepunt van de Mis is, maar soms kun je dat wel zo ervaren. Tja, het is toch wel de gemeenschap met de Heer hè? Wellicht heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt of niet helemaal de goede voorbeelden gebruikt. Wat ik enkel wilde zeggen is dit:

De Mis is en blijft het Offer van Christus.
Het Offer is dus logischerwijs ook de essentie van de Mis.
Maar inderdaad, het is niet te ontkennen dat het ook een beetje een soort van Maaltijd is.
En ik herstel mezelf dan: het is toch goed de nadruk op het Offer te blijven leggen.

O ja, en uitspraken over of de GR of de BR nu beter is, doe ik niet. Ik hou het gewoon bij wat de Kerk leert en doet op dat gebied en gaf enkel mijn ervaringen. Met hoorbaarheid en zichtbaarheid bedoelde ik enkel dit: in de GR hoor je de priester het eucharistisch gebed bidden en zie je de offergaven op het altaar liggen, daar de priester er vanuit het oogpunt van het volk nu achter staat. Bij de BR is dat niet het geval, daar wordt de canon stil gebeden en staat de priester vanuit het oogpunt van het volk keurig vóór de offergaven. That's all.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #7 on: 07 April, 2008,; 00:03 »

Bischof! Je noemt Lumen Gentium! Ik kan je wel knuffelen Wink

Er zit absoluut een maaltijdelement in het Offer. Zie alleen maar vandaag, waar Christus zelf in Emmaus bij de maaltijd het brood breekt en Zich zo bekend maakt. Waar mensen het volgens mij verkeerd begrijpen (en waar ik probeer te verdedigen dat ik Zijne Heiligheid PXII niet tegenspreek Smiley ) is dat "maaltijd" volgens hen zou moeten betekenen "wij doen allemaal mee". Christus maakte Zich bekend in het breken van het brood, niet in het kauwen van de leerlingen. Of, om een andere bijbeltekst te parafraseren (en verminken): het Sacrament is er voor de mensen, niet de mensen voor het Sacrament. Wij hebben de H. Communie nodig als het Brood voor onderweg - de Communie heeft ons niet nodig om "echt" of "niet echt" te zijn. Nodig is alleen de priester, in persona Christi (waar ook wel wat meer nadruk op mag, volgens mij).

Wat er echt mis is in de liturgie van tegenwoordig, en waar het hele maaltijd-gebeuren uit voortkomt, is dat iedereen maar "mee moet doen". Je bent pas echt naar de kerk geweest als je een lezing deed of Communie uit mocht delen, of zong in het koor (God weet dat ik er zo over dacht, en anders verveelde ik me vroeger ook te pletter tijdens de Mis...).

Maar gast! Het is zo bewonderenswaardig dat leken willen assisteren als lector, acoliet of zanger omdat het stomvervelend is! Hoewel het natuurlijk een grote bron van vreugde is om Gods dienstwerk te mogen verrichten (volgens mij doet bijna iedereen op dit forum het op de een of andere manier) moet je er zo veel voor opgeven... namelijk de kans om geheel en persoonlijk biddend aanwezig te zijn voor, tijdens en na het Offer.

Het is wel eens voorgekomen dat onze pastoor zei "Ach Anna, doe jij de lezingen even? De lectrix is ziek." En dan stond ik daar te trillen van de zenuwen, me af te vragen of ik wel verstaanbaar was in die grote kerk (waar veel mensen de kleine lettertjes in het boekje niet meer kunnen lezen), en aan het eind wist ik niet meer waar de lezing over ging. Terwijl je op datzelfde moment ook God tot je kan laten spreken in het Woord. Ik weet wel wat ik liever heb.

Even voor de duidelijkheid, ik wil absoluut niet zeggen dat er iets mis is met doen wat er te doen is. En zingen is dubbel bidden, en als de dirigent het een beetje gesnapt heeft wacht 'ie twee minuten na de Communie, zodat je kunt nabidden en niet als een gek onze Heer van je verhemelte moet zien te krijgen. Ik weet ook dat het vele mensen gelukkig maakt om een jonge meid als Anja achter het lectionarium te zien - dat is hoop voor de kerk Smiley Waar ik wat op tegen heb zijn de koorleden die alleen in de kerk zijn als ze moeten zingen, en de acolieten die "Kijk, daar ben ik het dus niet mee eens" zeggen als de bisschop vraagt voor ons te bidden zodat hij zijn plaats als Christus in ons midden aan kan nemen. [cynisme] En dat zijn goede katholieken, want ze staan bij het Altaar, en verder is er niks.[/cynisme]

Nee, wat mij betreft is de beste acoliet eentje die om vijf voor tien aan z'n haren de sacristie in is gesleept Smiley En als we dat hebben bereikt... is er niemand die nog gaat van "Het graan dat van de velden komt geeft voedsel aan zovelen, de korrels vormen samen brood om met elkaar te deeeeelen!"

dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Bischof von Galen
taong
*

Sola unitas in veritate

« Reply #8 on: 07 April, 2008,; 11:43 »

Bischof! Je noemt Lumen Gentium! Ik kan je wel knuffelen Wink

En Lumen Gentium citeert ook weer. Zo hoort het in de Kerk. Nihil innovetur.

Er zit absoluut een maaltijdelement in het Offer. Zie alleen maar vandaag, waar Christus zelf in Emmaus bij de maaltijd het brood breekt en Zich zo bekend maakt. Waar mensen het volgens mij verkeerd begrijpen (en waar ik probeer te verdedigen dat ik Zijne Heiligheid PXII niet tegenspreek Smiley ) is dat "maaltijd" volgens hen zou moeten betekenen "wij doen allemaal mee". Christus maakte Zich bekend in het breken van het brood, niet in het kauwen van de leerlingen. Of, om een andere bijbeltekst te parafraseren (en verminken): het Sacrament is er voor de mensen, niet de mensen voor het Sacrament. Wij hebben de H. Communie nodig als het Brood voor onderweg - de Communie heeft ons niet nodig om "echt" of "niet echt" te zijn. Nodig is alleen de priester, in persona Christi (waar ook wel wat meer nadruk op mag, volgens mij).

Maaltijdelementen zijn er zeker, maar geen maaltijdessentie, ook geen maaltijdessentie "naast" of "na" het Offer-zijn.

Overigens verschillen de kerkvaders erover of de Emmaüs-passage uitgelegd moet worden. Gesteld wordt dat ook dit een na-afbeelding van de H. Eucharistie was, net als de vissen en broden en de bruiloft te Kana, maar geen daadwerkelijke viering van de eucharistische geheimen. Het herkennen in het breken van het brood, kan er wel op duiden dat dat breken - dat later inderdaad gebruikt werd als eucharistie-kenmerkaanduiding - op een vaste wijze gebeurde en dat deze breekwijze zich naar de H. Eucharistieviering ook handhaafde.

Wat er echt mis is in de liturgie van tegenwoordig, en waar het hele maaltijd-gebeuren uit voortkomt, is dat iedereen maar "mee moet doen". Je bent pas echt naar de kerk geweest als je een lezing deed of Communie uit mocht delen, of zong in het koor (God weet dat ik er zo over dacht, en anders verveelde ik me vroeger ook te pletter tijdens de Mis...).

Feit is dat de traditionele Romeinse Ritus ("Tridentijnse" ritus van Pius V) voor eenieder die mee wil celebreren, uitdagend genoeg is, ook voor intellectuelen. En mensen kunnen daarin "optreden" zonder zich, zoals in de gewone vieringen van de Novus Ordo Missae, op de, voorgrond te dringen. De ceremonarii en de solistes vonden vroeger hun rol ook bijzonder, en moeder abt ringelde ook graag met de communiebel waarna zij met haar zusters naar de communiebank ging.

Iedereen mag en moet in zeker zin participeren, maar op verschillende wijze. Ik verveel mij niet in een Stille Mis die ik bijwoon. Er is geestelijke deelname, maar als ik wil kan ik ook de Mis dienen, of de antwoorden meezeggen. In deze zin is de Missa dialogata (1957) ook een goed initiatief, waar men het althans goed aan de mensen leert en de mensen in eenzelfde ritme leren antwoorden. (Ik erger me aan mensen die heel langzaam en vooral luid meebidden bij de voetgebeden, en dan ook nog fouten maken. Da's weer verwarrend voor de acolieten zelf.)

Maar gast! Het is zo bewonderenswaardig dat leken willen assisteren als lector, acoliet of zanger omdat het stomvervelend is! Hoewel het natuurlijk een grote bron van vreugde is om Gods dienstwerk te mogen verrichten (volgens mij doet bijna iedereen op dit forum het op de een of andere manier) moet je er zo veel voor opgeven... namelijk de kans om geheel en persoonlijk biddend aanwezig te zijn voor, tijdens en na het Offer.

Iedereen kan zijn of haar rol vervullen. Ik kan bij een Schubert-mis geen sopraan zingen, dat moeten de vrouwen doen, en vrouwen kunnen bij de Heilige Mis niet als acoliet optreden (ik ga geen discussies hierover aan, maar ga uit van de "Tridentijnse" situatie - en die in Oostelijke riten).

Het is wel eens voorgekomen dat onze pastoor zei "Ach Anna, doe jij de lezingen even? De lectrix is ziek." En dan stond ik daar te trillen van de zenuwen, me af te vragen of ik wel verstaanbaar was in die grote kerk (waar veel mensen de kleine lettertjes in het boekje niet meer kunnen lezen), en aan het eind wist ik niet meer waar de lezing over ging. Terwijl je op datzelfde moment ook God tot je kan laten spreken in het Woord. Ik weet wel wat ik liever heb.

Is helemaal waar.

Even voor de duidelijkheid, ik wil absoluut niet zeggen dat er iets mis is met doen wat er te doen is. En zingen is dubbel bidden, en als de dirigent het een beetje gesnapt heeft wacht 'ie twee minuten na de Communie, zodat je kunt nabidden en niet als een gek onze Heer van je verhemelte moet zien te krijgen. Ik weet ook dat het vele mensen gelukkig maakt om een jonge meid als Anja achter het lectionarium te zien - dat is hoop voor de kerk Smiley Waar ik wat op tegen heb zijn de koorleden die alleen in de kerk zijn als ze moeten zingen, en de acolieten die "Kijk, daar ben ik het dus niet mee eens" zeggen als de bisschop vraagt voor ons te bidden zodat hij zijn plaats als Christus in ons midden aan kan nemen. [cynisme] En dat zijn goede katholieken, want ze staan bij het Altaar, en verder is er niks.[/cynisme]

Nee, wat mij betreft is de beste acoliet eentje die om vijf voor tien aan z'n haren de sacristie in is gesleept Smiley En als we dat hebben bereikt... is er niemand die nog gaat van "Het graan dat van de velden komt geeft voedsel aan zovelen, de korrels vormen samen brood om met elkaar te deeeeelen!"

dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Nope. Afro

„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: