|
puellapaschalis
|
 |
« on: 05 April, 2008,; 17:26 » |
|
Linky linkyMisschien ben ik biased, maar als ik dit soort dingen hoor neem ik meteen "de aartsbisschops kant" (Eng. uitdrukking). Daarnaast vind ik het ook wat pijnlijk (vergeet niet, ik ben een puella) om zulke dingen over Mgr. Eijk te horen. Ik vind het logisch dat een nieuwe (aarts)bisschop dingen zal veranderen, en ik kan me erg goed voorstellen dat dit niet zo goed zit met mensen die gewend zijn aan hoe het "Voor" gedaan werd. Ergens in m'n hoofd komt er een hele stomme opmerking van leken die zo actief in dit soort werk in de Kerk zijn, maar ik heb het nog geen concrete vorm gegeven dus daar houdt dat op. Maar ja, ik lees het sowieso anders want ik ben niet Nederlands. Wat vinden jullie?
|
|
|
|
|
|
Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! 
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #1 on: 05 April, 2008,; 17:31 » |
|
Van nature kies ik in dit geval ook de kant voor de bisschop, vooral gezien de manier waarom mevrouw het een en ander naar buiten brengt, dat is niet helemaal kies. Nu blijkt deze mevrouw er ook nog andere omstreden meningen op na te houden: Marie-Therese Van Heteren-Hogenhuis heeft in 1996 te Australië geprobeerd om op het congres van de katholieke vrouwenorganisaties de priesterwijding van vrouwen aan de orde te stellen. Alleen het moedige ingrijpen van de pro-nuntius mgr. Franco Brambilla heeft dit voorkomen. Daarop heeft deze vrouw openlijk haar verontwaardiging uitgesproken tegen het ingrijpen van de pauselijke diplomaat. (bron discussie op rorate)
|
|
|
|
|
|
Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #2 on: 05 April, 2008,; 17:33 » |
|
Van nature kies ik in dit geval ook de kant voor de bisschop, vooral gezien de manier waarom mevrouw het een en ander naar buiten brengt, dat is niet helemaal kies. Nu blijkt deze mevrouw er ook nog andere omstreden meningen op na te houden:
Oy vey - ik lees rorate helemaal niet, maar eigenlijk verbaast me dat niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #3 on: 05 April, 2008,; 17:41 » |
|
(De nieuwssite van rorate lees ik eigenlijk al een hele tijd niet meer; heeft iets met het beleid van de hoofdredacteur te maken. Op het forum kom ik af en toe. Ben er een aantal jaar zeer actief geweest, en kan het daarom niet nalaten af en toe te kijken, en zelfs te reageren. Maar 'n vaste klant ben ik er al lang niet meer.)
|
|
|
|
|
|
Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #4 on: 05 April, 2008,; 17:50 » |
|
Veranderingen, hoe terecht en goed ook en hoe tactisch ook ingevoerd, brengen áltijd weerstand mee. Want mensen houden niet van veranderingen. De kunst is dan ook niet om weerstand te voorkomen, maar om zo min mogelijk weerstand te krijgen en de ontstane weerstand in juiste banen te leiden. Ik ben dus niet verbaasd dat de veranderingen van monseigneur Eijck niet bij iedereen in goede aarde vallen. Zelf denk ik dat we aan hem een goede hebben en dat onder zijn bestuur de Nederlandse katholieke Kerk weer nieuw elan gaat krijgen. Maar er zullen ongetwijfeld nog wel spannende momenten aanbreken. Want tja, veranderingen brengen áltijd weerstand mee.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bischof von Galen
taong
Sola unitas in veritate
|
 |
« Reply #5 on: 05 April, 2008,; 18:16 » |
|
Ik weet er het fijne niet van, maar ik denk dat er sprake van is dat bepaalde mensen hun machtsposities niet voor de Kerk en de Rooms-Katholieke boodschap gebruikten en ook niet als middel-tot zagen, maar blijkbaar als hun privé-eigendom beschouwden. Bovendien is het natuurlijk schandalig om een Open Brief aan (vrijzinnig-protestants) Trouw te schrijven. Zo ga je als mensen niet met elkaar om. Om het even waar het om gaat. Dit is gewoon typische ultramodernistische taktiek van druk opbouwen van buiten. Alsof mgr. Eijk de media blind volgt. Nee, mevrouwtje, de jaren '70 zijn voorbij. Ik vrees voor mgr. Eijk dat dit het begin van een hetze zou kunnen worden tegen zijn persoon. 
|
|
|
|
|
|
„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #6 on: 05 April, 2008,; 18:30 » |
|
Ik weet er het fijne niet van, maar ik denk dat er sprake van is dat bepaalde mensen hun machtsposities niet voor de Kerk en de Rooms-Katholieke boodschap gebruikten en ook niet als middel-tot zagen, maar blijkbaar als hun privé-eigendom beschouwden. Dat dacht ik ook toen ik het artikel zag. Bovendien is het natuurlijk schandalig om een Open Brief aan (vrijzinnig-protestants) Trouw te schrijven. Zo ga je als mensen niet met elkaar om. Om het even waar het om gaat. Dit is gewoon typische ultramodernistische taktiek van druk opbouwen van buiten. Alsof mgr. Eijk de media blind volgt. Nee, mevrouwtje, de jaren '70 zijn voorbij. Ik vrees voor mgr. Eijk dat dit het begin van een hetze zou kunnen worden tegen zijn persoon.  Ik vind het idee van een brief aan één persoon die in de krant, zomaar in het openbaar, verschijnt, erg niet fijn. Maar ik weet ook dat Mgr. Eijk weerstand tegenkwam toen hij voor het eerst in Groningen kwam. Wellicht heeft hij dit gewoon verwacht.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lathund
|
 |
« Reply #7 on: 05 April, 2008,; 19:01 » |
|
Ha. Eijk stelt schoon schip. Prima.
|
|
|
|
|
|
No day without a night, no night without a day.
|
|
|
|
Totus Tuus
|
 |
« Reply #8 on: 05 April, 2008,; 19:12 » |
|
Dit had ik er vanmiddag over te zeggen op mn blog  Dit soort berichten helpen mij alleen maar meer in het accepteren dat we Mgr.Eijk hier kwijt zijn. Want hoe HARD is hij daar nodig?! Hoe zielig ben je trouwens als je dit via de media gaat aankaarten. En natuurlijk duikt de media daar weer als dolle honden bovenop, jammer. The game "kick Mgr Eijk"is getting old - very old. Ik heb mij trouwens vanmiddag laten vertellen dat de schrijfster van deze open brief een openlijk voorstander is voor de mogelijkheid dat vrouwen ook priester kunnen worden gewijd. Weten we ook weer in welke categorie we deze brief kunnen plaatsen... Trouwens, als ik het in mijn hoofd zou halen op zo'n toon tegen een Aartsbisschop te praten, zou ik van mijn moeder een fikse draai om mn oren krijgen. En daarna nog een van mijn oma.  Al zou ik het niet erg vinden als Mgr.Eijk gewoon weer terug kwam hehe 
|
|
|
|
|
|
What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #9 on: 05 April, 2008,; 19:26 » |
|
Trouwens, als ik het in mijn hoofd zou halen op zo'n toon tegen een Aartsbisschop te praten, zou ik van mijn moeder een fikse draai om mn oren krijgen. En daarna nog een van mijn oma.   Hoera voor jouw moeder en oma dus!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wateengedoe2
|
 |
« Reply #10 on: 05 April, 2008,; 20:11 » |
|
Ik heb mij trouwens vanmiddag laten vertellen dat de schrijfster van deze open brief een openlijk voorstander is voor de mogelijkheid dat vrouwen ook priester kunnen worden gewijd. Weten we ook weer in welke categorie we deze brief kunnen plaatsen... Heel triest dat ik dit als vrouw moet zeggen, maar toen ik zag dat het een vrouw was, dacht ik al 'ach, daar gáán we weer'. Om vervolgens verderop in het topic te lezen dat ze (inderdaad) voor vrouwelijke 'priesters' is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wateengedoe2
|
 |
« Reply #11 on: 05 April, 2008,; 20:12 » |
|
Enfin, mijn avatar verbergt het niet: ik ben en blijf geëijkt 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #12 on: 05 April, 2008,; 20:19 » |
|
Off-topic!
Een nieuw werkwoord! "Eijken" Ik Eijk Jij Eijkt Hij Eijkt Wij Eijken Jullie Eijken Zij Eijken
Ik Eijkte
Ik heb/word geËijkt!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mama-L
|
 |
« Reply #13 on: 07 April, 2008,; 01:04 » |
|
hmmm zonder enige weet van dit artikel in trouw had ik vanmiddag nog een (kort) interessant gesprek met 1. katholieke jongere 1. Nederlands Hervormde jongere (zo'n beetje centrum van die gemeenschap) 1. Evangelische jongere
Alledrie redelijk goed op de hoogte van wat er zoal speelt in RK-Nederland. Deze jongeren en ik waren het erover eens dat het voor betrokkenen nooit leuk is en zelfs érg kan zijn dat hij/zij ontslagen wordt (op welke wijze dan ook), maar dat het voor het aartsbisdom heel hard nodig is om schoon schip te maken. Ik heb bewondering voor het feit dat de Mgr. dit zo durft aan te pakken. Toch wil ook m'n bewondering voor Kardinaal Mgr. Simonis níet onder stoelen of banken steken. Hij heeft héél wat storm en tegenwind in de NL Kerkprovincie moeten doorstaan en mede dankzij zijn standvastig geloof en dito beleid is onze Kerkprovincie niet compleet overspoeld met binnenkerkelijke anti-katholiciteit. Helaas is hij of zijn zijn adviseurs op financial-management gebied geen uitblinkers gebleken. Gelukkig (!) durft Mgr. Eijk dit op te pakken op een radicale wijze ... een zachte heelmeester zou alleen maar stinkende wonden nalaten.
Lieke
|
|
|
|
|
|
Dank eerst de Heer Uw God, pluk dan de dag, wandelend met Christus Jezus
|
|
|
Bischof von Galen
taong
Sola unitas in veritate
|
 |
« Reply #14 on: 07 April, 2008,; 11:45 » |
|
De hetze gaat in andere kranten en op de radio door, tegen mgr. Eijk. Ik hoor nu grote protesten van de dekens van het aartsbisdom Utrecht bij Rome, via de nuntius. De toon en de media-aandacht doen vermoeden, dat het een vooropgezet plan was. En die mevrouw die in Trouw schreef - die dus voor "priesterwijding" voor vrouwen is - is dan de "excuus-Truus", want zij wordt voorgesteld als "orthodoxe katholiek". Probeert men een schisma met Rome te faciliteren. Zou mij niets verbazen. Is al eens eerder gebeurd in de Utrechtse contreien. 1723 ofzo. 
|
|
|
|
|
|
„O lieber Heiland, in Deine Hand gebe ich mich! – Wie Gott es will. Gott lohne es Euch. Er schütze das liebe Vaterland. Für Ihn weiterarbeiten (…) O Du lieber Heiland.” - Clemens August kardinaal von Galen (1878-1946)
|
|
|
|