|
VeniteAdoremus
|
 |
« on: 11 November, 2006,; 00:19 » |
|
Ik heb van mijn vader een boekje voor mijn verjaardag gekregen met voor elke dag van het jaar een tekst van Augustinus. En ik ga verschrikkelijk plagiaat plegen.
11 november Met hulp van de genade van onze Verlosser, kan bewerkstelligd worden dat we ten minste de tweede dood kunnen vermijden. Die is namelijk ernstiger dan de eerste en de ergste van alle kwaden die een mest kunnen treffen. Hij bestaat niet uit een scheiding van lichaam en ziel (als bij de eerste dood), maar uit een samenvoeging van beiden voor een eeuwige straf. In tegenstelling tot dit leven, zullen de mensen geen voor of na de dood kennen, maar altijd in de dood zijn. Dus zullen ze nooit OF leven OF gestorven zijn, maar altijd stervend blijven. Nooit zal het voor een mens erger zijn in de dood dan daar waar de dood zonder dood zal zijn.
Het is belangrijk dat dit soort dingen af en toe gewoon gezegd worden, zonder het mooier of lelijker te maken dan het is. Tussen al ons blij-zijn over de schoonheid van de schepping, de Eucharistie die we bijwonen, en de opluchting van de biecht, blijft altijd de rode draad van het Bloed van Christus dat ons verlost van deze dood. Dat is niet op een mooie, blije, met lichtstralen en engelengekweel omkransde manier gebeurd, maar in de modder, op een splinterig stuk hout, en denk ook maar niet dat ze die Nagelen eerst in de sterilon hebben geweekt. Dit alles was -nodig- omdat wij onszelf hadden overgeleverd aan de eeuwige dood, een bestaan ver van God, zonder verlossing. Het offer van Christus had de hele wanhoop en al het lelijke van de tweede dood in zich... maar ook de voor ons nog nauwlijks voorstelbare schoonheid van het eeuwige leven dat Hij voor ons ontsloot. Schoonheid in contrast met lelijkheid... en om het een te kennen moet je ook over het ander kunnen denken.
(Edit: typo.)
|
|
|
|
« Last Edit: 11 November, 2006,; 00:27 by VeniteAdoremus »
|
|
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. --Pope John Paul II
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #1 on: 12 November, 2006,; 23:05 » |
|
Op de dag dat gij hiervan zult eten, zult ge sterven. (Gn 2,17). Die tekst verstaan wij alsof God heeft gezegd: op de dag dat jullie mij verlaten zullen hebben uit ongehoorzaamheid, zal ik jullie verlaten uit gerechtigheid. Inderdaad, in die dood zijn alle andere vormen van de dood begrepen die nog zouden volgen. Want vanwege dit feit, namelijk dat er een ongewelide beweging opkwam in het vlees van de ziel die zich niet wilde voegen - de reden waarom zij hun schaamdelen bedekten - doet zich die ene dood val voelen waarbij God de ziel verlaat. Die dood werd al aangeduid door Gods woorden toen Hij sprak tot de mens die zich uit ongehoorde vrees had verborgen: Adam, waar ben je? (Gn 3,9) Dat zei Hij natuurlijk niet omdat Hij de mens in onwetendheid zocht, maar omdat Hij hem met harde stem wilde waarschuwen hierop te letten: waar zou de mens zijn als God niet in hem is?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #2 on: 13 November, 2006,; 23:38 » |
|
13 november Niemand moet ons derhalve verhinderen onder het woord paradijs het leven van de gelukzaligen te verstaan. evenals we onder de vier rivieren de vier deugden kunnen verstaan: voorzichtigheid, kracht, gematigdheid en rechtvaardigheid. Zo ook onder de bomen al het nuttige onderricht. En onder de vruchten van de bomen het gedrag van vorme mensen. Onder de boom van het leven de wijsheid zelf, moeder van alle goede zaken. En onder de boom van de kennis van goed en kwaad de ervaring van het overtreden van het gebod Gods.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #3 on: 28 November, 2006,; 20:50 » |
|
Nou...? 
|
|
|
|
|
|
Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! 
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #4 on: 28 November, 2006,; 21:47 » |
|
28 november Wanneer u bidt, zegt de Heer, ga dan uw binnenkamer in. (Mt. 6,6) Wat is die binnenkamer anders dan uw hart, dat ook in de psalm wordt aangeduid als er wordt gezegd: Wat zijn de zaken die u te berde brengt in uw hart en op welke gedachten prikt u uzelf vast? (Ps. 4,5; Latijnse tekst) En Jezus vervolgt: Sluit de deuren en bidt uw vader in het verborgene.(Mt. 6,6) Toch is het te weinig uw binnenkamer in te gaan. Als u dan de deur laat openstaan voor ongewenste gasten, dan zullen die zich door die deur op een verkeerde wijze mengen in de zaken van ons innerlijk en ons innerlijk aanvallen. De gasten van buiten daarentegen, dat noemen we al die tijdelijke en zichtbare zaken die door de deur - ik bedoel, ons fysieke zintuig - onze gedachten binnenkomen. Zij verstoren de mensen tijdens het gebed met hun lawaai van een macht van ijdele fantasieen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #5 on: 28 November, 2006,; 22:06 » |
|
Toch is het te weinig uw binnenkamer in te gaan. Als u dan de deur laat openstaan voor ongewenste gasten, dan zullen die zich door die deur op een verkeerde wijze mengen in de zaken van ons innerlijk en ons innerlijk aanvallen. WAUW...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #6 on: 28 November, 2006,; 22:13 » |
|
Ja, ik kreeg ook spontaan zin in een stille retraite 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geerthe
|
 |
« Reply #7 on: 12 February, 2007,; 11:49 » |
|
Wow!!! Titel?  ISBN?  ?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #8 on: 19 February, 2007,; 14:48 » |
|
Zodra ik m'n kamer opgeruimd heb en dat boek gevonden krijg je 'm  En als onderdeel van vasten zal ik proberen zoveel mogelijk te updaten. Sorry sorry!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #9 on: 19 February, 2007,; 14:50 » |
|
Boek GEVONDEN hebt?! lol  PP
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #10 on: 19 February, 2007,; 14:55 » |
|
Shuddup.  Het ligt op m'n bureau, dat weet ik zo goed als zeker.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geerthe
|
 |
« Reply #11 on: 19 February, 2007,; 18:21 » |
|
Wachten, geduld hebben...dat zal mijn vasten zijn....heel moeilijk voor me  Dus wacht nog maar ff met die gegevens!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #12 on: 05 March, 2007,; 22:59 » |
|
OMG. Is het waar?
Het is waar.
Ik heb mijn kamer opgeruimd!
Nu heb ik niet alleen mijn boek teruggevonden (dat inderdaad op m'n bureau lag), er is ook nog ruimte om het neer te leggen tijdens het typen! Handig man.
5 maart Als het inzicht is waardoor de reinen van hart gelukkig zullen worden, omdat zij God zullen zien, laten we dan bidden niet in verleiding te worden gebracht. Laten we geen verdeeld hart hebben waarmee we streven naar het onverdeelde goed waaraan we alles toetsen wat we doen. Want met een verdeeld hart zullen we zowel het tijdelijke als het eeuwige nalopen. De verzoekingen die voortkomen uit zaken die de mensen als ernstig en schadelijk beschouwen, hebben immers geen macht over ons als in eerste aanleg de verzoekingen die stammen uit zaken die de mensen goed en vreugdevol achten geen macht over ons hebben.
Een echte vastentekst dus.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #13 on: 06 March, 2007,; 23:48 » |
|
6 maart
Als het wijsheid is waardoor de vredelievenden gelukkig zullen worden, omdat zij kinderen Gods genoemd zullen worden, laten we dan bidden verlost te worden van het kwade. Want dat is de verlossing die ons vrije mensen maakt, te weten kinderen van God, zodat wij in de geest van aaneming kunnen uitroepen: Abba, Vader. (Rom 8.15)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #14 on: 07 March, 2007,; 18:18 » |
|
7 maart
Bid ook tegen de slechtheid van uw vijand. Dan kan die slechtheid sterven en hij leven. Maar als jouw vijand sterft, heb je weliswaar een vijand minder, maar geen vriend erbij. Als daarentegen zijn slechtheid sterft, dan verwerf je ook nog een vriend erbij.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|