Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: De Geest van de Liturgie, Card. Ratzinger (nu Benedictus XVI)  (Read 1634 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« on: 11 November, 2006,; 00:47 »

Uit de Engelse vertaling (de Nederlandse, vertaald door Mgr. vd Hende - bijna - van Breda, wordt binnenkort uitgegeven door de Vereniging voor de Latijnse Liturgie):

'Is the whole world not now [God's] sanctuary? Is sanctity not to be practised by living one's daily life in the right way? Is our divine worship not a matter of being loving people in our daily life? Is that not how we become like God and so draw near to the true sacrifice? Can the sacral be anything other than imitating Christ in the simple patience of daily life? Can there be any other holy time than the time for practicing love of neighbour, whenever and wherever the circumstances of our life demand it?

Whoever asks questions like these touches on a crucial dimensions of the Christian understanding of worship, but overlooks something essential about the permanent limits of human existence in this world, overlooks the "not yet" that is part of Christian existence and talks as if the New Heaven and New Earth had already come. The Christ-event and the growth of the Church out of all the nations, the transition from the Temple sacrifice to universal worship "in spirit and truth", is the first important step across the frontier, a step toward the fulfillment of the promises of the Old Testament. but it is obvious that hop has not yet fully attained its goal. The New Jerusalem needs no Temple because Almighty God and the Lamb are themselves its Temple. In this City, instead of sun and moon, it is the glory of God and its lamp, the Lamb, that shed their brilliance (cf. Rev 21:22f [cf Openbaring 21:22f]). But this City is not yet here. That is why the Church Fathers described the various stages of fulfillment, not just as a contrast between Old and New Testaments, but as the three steps of shadow, image, and reality. In the Church of the New Testament the shadow has been scattered by the image: "The night is far gone, the day is at hand" (Rom 13:12). But, as St. Gregory the Great puts it, it is still only the time of the dawn, when darkness and light are intermingled. The sun is rising, but it has still not reached its zenith. Thus the time of the New Testament is a peculiar kind of "in-between", a mixture of "already and not yet". The empirical conditions of life in this world are still in force, but they have been burst open, and must be more and more burst open, in preparation for the final fulfillment already inaugurated in Christ.'

(emphasis mine)

Lees AUB de tweede paragraph goed, een paar keer als dat moet. Het is bijzonder mooi.

Met gebed en liefde,

PP
« Last Edit: 11 November, 2006,; 00:50 by puellapaschalis » Logged

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #1 on: 05 February, 2007,; 16:28 »

Hoi allen..,

Ik probeer nu al een poosje een fatsoenlijk begin te maken met het genoemde boek, maar blijf elke keer weer steken door het fenomeen 'tijdgebrek'.

Ik heb geprobeerd op te zoeken waar het bovengenoemde stuk ergens te vinden is, zodat ik me nuttig kan maken en de Nederlandse vertaling hier kan neerzetten.. Kan je me een hint geven uit welk hoofdstuk het bijvoorbeeld is zodat een en ander misschien wat makkelijker spitten wordt?

Daarna hoop ik de vertaling op korter termijn hier neer te kunnen zetten dan..

Mvg,
Minollie

Stephen Hawking over buitenaards leven..
“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #2 on: 04 November, 2008,; 00:53 »

Hoi luitjes,

Ik weet dat dit topic al een poosje 'niet-zo-levendig' meer is maar vanwege een kort nieuwsberichtje op de site van de VvLL (VeVoLaLi Wink) leek het mij wel nuttig deze even te reanimeren..

Op de genoemde site wordt het volgende goede nieuws gemeld..
Namelijk het feit dat de VvLL bij voldoende belangstelling voornemens is om het boek 'De Geest van de Liturgie' van B XVI toch te gaan herdrukken en uitgeven (wel even aangeven per email of anderzins), dit ondanks eerdere berichten vorig jaar die iets anders melden.

Voor meer info zie: http://www.latijnseliturgie.nl/index_3.html, kopje nieuws..

Gezien de belangstelling die men hier vorig jaar voor had leek het me wijs mensen even hier op te attenderen. Je weet tenslotte maar nooit toch?

Gr,
Minollie

“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #3 on: 06 November, 2008,; 10:17 »

Oeh, mooi...ga straks even m'n financiën checken denk ik  angel

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #4 on: 17 June, 2009,; 09:49 »

Hoi luitjes,

Dit draadje is een poosje zo dood geweest als het maar kan, maar ik wilde het volgende toch even melden..

Op de site van de VeVoLaLi (VvLL) is via de webwinkel eindelijk de herdruk beschikbaar gekomen van het door velen bijzonder gewaardeerde boek 'De Geest van de Liturgie'. Voor nog net geen €25,00 is het daar te bestellen.

Ik heb uit gelederen binnen de VvLL begrepen dat ook deze oplage redelijk hard gaat.
Ik zou dus haast zeggen: 'Mis hem niet..!!' (chips.. ik had in de verkoop/marketing gemoeten.. Wink)

Gr,
Minollie

Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #5 on: 17 June, 2009,; 14:52 »

*twijfelt nog steeds*

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #6 on: 17 June, 2009,; 20:40 »

Guido, ze hebben toch hopelijk wel iets aan de bladspiegel gedaan?

Verder kan ik dit boek aan een ieder aanbevelen. Om te lezen en te herlezen  Cheesy

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #7 on: 18 June, 2009,; 00:50 »

Guido, ze hebben toch hopelijk wel iets aan de bladspiegel gedaan?

Joh..., da's een goeie vraag.. Ik zou het werkelijk waar niet weten..
Misschien een idee nog een exemplaar aan te schaffen zodat je het zelf kan bekijken? Wink

Gr,
Minollie

VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #8 on: 18 June, 2009,; 07:53 »

Ik koop geen boeken in het Nederlands meer Sad

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #9 on: 18 June, 2009,; 19:40 »

Ik koop geen boeken in het Nederlands meer Sad

Geen nood, de Engelse versie heeft een prachtige bladspiegel!

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #10 on: 18 June, 2009,; 20:39 »

Hoi luitjes,

Dit draadje is een poosje zo dood geweest als het maar kan, maar ik wilde het volgende toch even melden..

Op de site van de VeVoLaLi (VvLL) is via de webwinkel eindelijk de herdruk beschikbaar gekomen van het door velen bijzonder gewaardeerde boek 'De Geest van de Liturgie'. Voor nog net geen €25,00 is het daar te bestellen.

Ik heb uit gelederen binnen de VvLL begrepen dat ook deze oplage redelijk hard gaat.
Ik zou dus haast zeggen: 'Mis hem niet..!!' (chips.. ik had in de verkoop/marketing gemoeten.. Wink)

Gr,
Minollie

'k Heb hem vanmiddag gelijk besteld!   Cheesy Cool

Want toen ik een paar jaar geleden de pastorale school "deed" en
we het onderwerp liturgie bij de kop hadden, had ik het boek
graag willen lezen....maar toen was 't ie al uitverkocht....  Sad

Niet meer actief op het forum.
Paulus
Levende Tuin

« Reply #11 on: 09 November, 2011,; 15:53 »

Het boek is de Geest van de Liturgie is vrij goedkoop 2e hands online te bestellen via www.boekwinkeltjes.nl
Op deze website zijn vele antiquariaten en boek winkels voor nieuwe boeken te vinden, zij zijn aangesloten bij deze website.
Er zijn aldaar ook vele religieuze boeken te bestellen
Kortom, een echte aanrader!

Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: