Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Christus Koning  (Read 875 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Marq
Credimaster

« on: 15 November, 2006,; 14:11 »

Volgende week zondag is het het Hoogfeest van Christus Koning. Voor de meeste niet-gelovigen waarschijnlijk volslagen onbekend, en ook voor wannabe-katholieken (zoals ik... Wink) een feest waarvan je toch even denkt, "Tja... waar gaat dat eigenlijk over?"

Dus, wat betekent Christus Koning voor jullie, zowel als op zich staand hoogfeest als als begin van de adventsperiode?

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 15 November, 2006,; 16:16 »

Met het hoogfeest op zich heb ik niet -heel- veel, maar het voelt wel een beetje als Oudjaar - de afsluiting van de Zondagen door-het-jaar en het begin van de Advent! (Ik ben erg dol op Advent.) Een beetje "nog EEN feest, en dan gaan we ons voorbereiden op Kerstmis".

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #2 on: 15 November, 2006,; 17:12 »

Ik zie het feest, net als het einde van het kerkelijke jaar, als een herinninering hoe deze wereld, alles dat we nu kennen, maar voorlopig is. Christus is koning niet alleen over wat we kunnen zien hier op aarde en in het heelal, maar ook echt over alles. Hij is het Woord waardoor alles - zichtbaar en onzichtbaar - geschapen is. Ten einde van het jaar dus, kijken we naar het einde van ons lichamelijke leven, van onze wereld, van wat we hier allemaal weten en kennen.

Dan beseffen we (hopelijk) dat omdat we hier niet voor eeuwig zullen zijn, moeten we ons goed voorbereiden, want we weten niet wanneer we zullen sterven. En dat is een oproep tot penetentie, dat we altijd klaar zouden zijn voor de stap in eeuwigheid.

PP

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Marq
Credimaster

« Reply #3 on: 15 November, 2006,; 19:38 »

^Dat doet me heel erg denken aan wat de pastoor gisteravond zei: dat monniken hun leven leiden met continue het bewustzijn dat het tijdelijk is, en dat ze proberen hun leven iedere dag zo goed mogelijk te leiden. En dat zou natuurlijk moeten gelden voor iedereen.

Maar je kan het hoogfeest natuurlijk ook zien als een stap in de bewustwording van de majesteit van Christus, als een voorbereiding op kerst. Het lijkt me tenminste logisch dat het van belang is om minstens een idee te krijgen van wie het is wiens menswording we herdenken met kerst. Als we bedenken dat Hij koning is over alles, zowel het zichtbare als het onzichtbare, beseffen we ook dat het niet zo maar een gezellig feestje aan het eind van het jaar is (hopelijk).

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #4 on: 15 November, 2006,; 23:05 »

Hm, ik kan niet zeggen dat ik dit feest heb gezien als een stap onderweg naar Kerst - want de voorbereiding voor Kerst begint pas op de zondag naarna! Maar misschien kan men het idd zo zien: het is gewoon dat voor mij, het einde van het jaar lijkt op het ende van de wereld.

Gelukkig is de volgende week er nog Grin (nou ja, niet altijd, want op een bepaald moment komt het Echte Einde...raar te denken dat een zekere Pasen de "laaste" Pasen zal zijn, net zoals met Pinksteren, Kerst...maar dan als alles goed is kunnen wij de Hemel in, waar het altijd Pasen is!

PP

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #5 on: 21 November, 2006,; 16:37 »

http://www.musicasacra.com/pdf/christusvincit.pdf

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: