Linked Events
  • St Jansprocessie en Sacraments: 22 June, 2008
Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: St Jansprocessie en Sacramentsprocessie te Laren (NH) (22 Juni 2008)  (Read 2211 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #15 on: 20 June, 2008,; 18:10 »

Er is een klein probleempje: als ik morgen naar Groningen ben geweest, heb ik nog 5 euro in de knip. En een retourtje Hilversum kost 19 euri. Tenzij iemand me even wat kan/wil lenen zie ik het dus somber in.... Angry Cry

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #16 on: 22 June, 2008,; 22:17 »

19 euro kan ik best missen. Dus dat valt te regelen. Stuur me even een PM.

No day without a night, no night without a day.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #17 on: 22 June, 2008,; 22:38 »

Ben je niet een beetje laat, Lathund?

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #18 on: 22 June, 2008,; 22:55 »

Hallo allemaal,

Even een verslagje van de St. Jan processie in Laren.

De dag was warm (heet zelfs) maar erg mooi en devoot!
En wat waren er weer een hoop mensen. Zowel aan de zijlijn als in de processie zelf. Het lijkt wel alsof het ieder jaar drukker wordt.
Schatting van een paar politiemensen: Mensen in de processie: 3.500 Mensen langs de lijn: 25.000!!!

De processie bestaat uit 3 a 4 gedeelten.

1. Processie wandelt vanuit het centrum van Laren het dorp uit naar een begraafplaats.
Het kost altijd wat tijd om zo`n lange processie op te stellen. Met wandelen en stil staan kwamen we op onze plek. Onder begeleiding van klokgelui, het processieboekje (met gebeden, gezangen en lezingen) en de "voorbidders" trekken we in een lange stoet het dorp uit.
Wat erg bijzonder is, zijn de bogen waar je onderdoor loopt de gehele processie. Elke is een kunstwerkje, mooi versierd met bloemen. Daarnaast zijn er op bepaalde punten kleine altaartjes gebouwd.

2. Heilige Mis op het kerkhof.
Na een uur ariveert de stoet op het kerkhof. Als je het kerkhof op loopt kom je langs een haag van vaandels.
Hierna volgt een H. Mis. Ook word er een Hostie in de Monstrans gedaan en krijg je hiermee de zegen.

3. 2e deel van de processie terug naar de Basiliek van Laren.
Nadat de stoet weer is gevormd, lopen we via een andere weg dan voorheen terug naar de Basiliek. Het is een mooi moment als iedereen luid "Salve Regina" zingt. Hoezo we zijn trots dat we katholiek zijn??!!!  Wink
Ook is het bijzonder dat we de snelweg oversteken via een viaduct. Die automobilisten weten niet wat ze zien!
Eenmaal terug in Laren staan er weer massa`s mensen langs ze lijn. Al zingende komen we voorbij. In de verte horen we de kerkklokken al. We zijn er bijna!

4. Lof in de basiliek.
In een overvolle basiliek (mensen moesten staan in gangpaden of konden zelfs niet naar binnen) werd de processie afgesloten met een lof. Wederom kregen we een zegen met het monstrans en werd er uit volle borst het "Tatum Ergo" gezongen. Het dak knalde er bijna af.  We`re catholic and we`re proud!!
Het lof werd afgesloten met een erg aanstekelijk St. Janslied.

Hierna begon het onofficiele progamma. De traditie: Wafels (of poffertjes) eten in de eeuwenoude poffertjeskraam op het plein. Warm en druk, maar ozo gezellig! Iedereen was er tevreden en met een heerlijk koel glas drinken, bespraken we onze indrukken van de dag.

VOLGEND JAAR ABSOLUUT WEER!!!!  Grin
(je kunt je nu al opgeven bij mij....  Wink)

Amanda
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #19 on: 22 June, 2008,; 23:27 »

Ben je niet een beetje laat, Lathund?

Eh. Je hebt gelijk. Paar dagen niet online geweest...

No day without a night, no night without a day.
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #20 on: 23 June, 2008,; 10:15 »

Halloa luitjes..,

Ik kom later nog even terug voor een soort van verslagje, maar alvorens ik dat doe alvast even een foto-impressie van de processie..

Deze is hier te vinden: http://www.belkerken.nl/sintjan/processie_fotoimpressie_2008_index.html

Veel plezier.. en ja.. een enkele foto is iets minder gelukt daar m'n kop erop staat.. Wink

Gr,
Minollie

Stephen Hawking over buitenaards leven..
“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: