Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Word toch katholiek? Niet met dit boek.  (Read 2126 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« on: 26 June, 2008,; 21:22 »

Gespot hier, maar mijn exemplaar heb ik achter in de Jozef gekocht.

Van pag. 77, uit hoofdstuk 6., "Gebakken in stilte"

Tijdens de eucharistie krijgt het borrd die speciale betekenis doordat de gelovigen in het delen ervan de verbindeing met God beleven. Heel even raken God en mens elkaar aan, is Gods aanwezigheid voelbaar. Tot aan het Tweede Vaticaans Concilie werd die aanwezigheid heel letterlijk opgevat. Volgens de officiële kerkelijke leer verandert het brood in het lichaam van Christus, al blijft het eruitzien als brood. Vandaar het gebruik om niet op de hostie te kauwen, want dan zou je je tanden in Jezus zetten. De wijn wordt volgens de kerkleer tot het bloed van Christus, al is het gewoon witte wijn, zoals veel miswijn.

Sinds dat concilie is er ruimte om die aanwezigheid van Christus in brood en wijn ook anders op te vatten dan zo heel letterlijk. De eucharistie is minder magisch geworden, er is meer nadruk gekomen op het gezamelijke vieren van de maaltijd die God en gelovigen samen delen. Met het gewijde brood voedt God de mens, maar voeden de gelovigen ook elkaar, is sindsdien de onderliggende gedachte. Niet voor niets heet het delen van brood en wijn ook 'communie', een woord dat verbondenheid uitdrukt en uitwisseling.

Daarmee zijn katholieken in de beleving van de eucharistie wat opgeschoven in protestantse richting. Binnen de Reformatie wordt het delen van brood en wijn gezien als symbolen van de aanwezigheid van God. De verschillende uitleg van de maltijd des Heren was in de zestiende eeuw een van de redenen voor katholieken om zich los te maken van deze kerk en nieuwe, protestantse kerken te stichten.

Allereerst: ik lees dit waarschijnlijk verkeerd omdat ik Nederlands als tweede taal spreek. En excuses voor m'n slechte uittypen.
Having said that....

1. De leer van de Kerk verandert nooit, zelfs niet door een Concilie. De Eucharistie is sinds het Laatste Avondmaal altijd letterlijk geweest, is altijd letterlijk en zal ook altijd letterlijk zijn (tenminste tot de Parousia). Nadruk als je het maar wilt, maar zo blijft het.

2. Als ik me m'n catechese goed herinner wordt Christus z'n aanwezigheid, tijdens de Mis, ook gezien in het volk (al dat een congregatie niet strikt noodzakelijk is voor een Mis), oa. De flexibiliteit waar mevr. Slingerland het over heeft - dat de interpretatie van 'Christus aanwezig in brood en wijn' bestaat niet. Christus is er in wat ooit brood en wijn geweest is. Klaar.

3. De "onderliggende gedachte" - bij je algemene parochiaan, neem ik aan - mag zijn wat hij wil. Het verandert het feit niet dat de Mis in de eerste plaats iets tussen God en het volk is. Niet onder de mensen, want dan sluit je God buiten (mensen zijn er goed in, toch?). Dat de nadruk op die "onderliggende gedachte" is gekomen is Foud. imho.

4. mbt de laatste alinea...probeert mevr. Slingerland nou een boek te schrijven dat heet: Word toch katholiek, of Word toch iets maar uiteindelijk kom je als protestant uit?
« Last Edit: 26 June, 2008,; 22:48 by puellapaschalis » Logged

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #1 on: 26 June, 2008,; 22:44 »

Shocked

Volgens mij snapt mevrouw zelf een en ander nog niet (niet dat ik alles weet, maar wat ik hierboven lees vind ik vreemd voor iemand die iets schrijft over katholiek worden). Ze beschrijft het een beetje met ironie lijkt het, vind haar woordkeus niet prettig.

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #2 on: 26 June, 2008,; 22:46 »

oh ja, kan het kloppen dat net in de titel niet moet zijn? Wink

puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #3 on: 26 June, 2008,; 22:47 »

oh ja, kan het kloppen dat net in de titel niet moet zijn? Wink

OY VEY.

Het gaat super met m'n taalvaardigheden vandaag Roll Eyes Sad

Marq
Credimaster

« Reply #4 on: 27 June, 2008,; 07:58 »

Hmm, het lijkt erop dat deze persoon het zelf niet zo goed snapt, en zich een beetje laat meeslepen door de overheersende misvattingen die hier in Nederland na Vaticanum II speelden (en nog steeds spelen): de Eucharistie als gezellige maaltijd met z'n allen (oh ja, misschien is God er ook bij, maar dat mag je helemaal op je eigen manier opvatten)...
Erg jammer, vooral omdat een boek met zo'n titel ook oprecht geinterresseerde niet-Katholieken zal aantrekken.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #5 on: 27 June, 2008,; 08:10 »

Staat er mss ook een adres in het boekje waar je opmerkingen naar toe kunt sturen? Dan kan haar het boekje: "doen tot zijn gedachtenis" (over de eucharistie, geschreven door onze vicaris-generaal, toen vicarus liturgie) opgestuurd worden  angel

puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #6 on: 27 June, 2008,; 09:03 »

Ze is journalist bij Trouw....

Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #7 on: 27 June, 2008,; 09:53 »

Dit vind ik echt zo hatelijk he. Dat er te pas en te onpas maar boeken over de katholieke kerk verschijnen die niet kloppen. Toen ik net katholiek was had ik een grote honger naar kennis over de kerk, geloof, God enz. Ik ging de boekhandel binnen, liep naar het plankje theologie en zag een boek staan met de woorden: DE KATHOLIEKE KERK - Een geschiedenis.

Leuk! dacht ik, leer ik mn kerk een beetje kennen. Totdat ik dit (volgens mij op rorate ofzo) vertelde en men vroeg wie de schrijver was. Hans Kung.  Shocked Ja nu weet ik dat dat prutsboeken zijn, maar hoe kun je dat weten als je aan het begin van je zoektocht staat?
Het is dat ik mensen tegenkwamen die mij gelukkig meteen vertelden dat dit boek lekker omgeruild moest worden. Dan ben ik dus bang dat dit andere mensen ook gaat gebeuren. Dat ze dit boek kopen en dus meteen op het verkeerde spoor zitten. Dat vind ik echt zo hatelijk!

Sindsdien overleg ik nieuwe boeken altijd met mijn pastoor (oh nee das mn pastoor niet meer boehoe  Cry ) mijn voormalige pastoor dus of met jongerenwerker Tran. Of ik vraag het even op internet aan de kenners.

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
logiclane
Levende Tuin

« Reply #8 on: 27 June, 2008,; 12:27 »

"Sinds dat concilie is er ruimte om die aanwezigheid van Christus in brood en wijn ook anders op te vatten dan zo heel letterlijk."

zucht.

Nothing, my Lord Benedict, will stand between Middle-Earth and the Union of the Two Steeples!
Matt
Troostende Fluit

« Reply #9 on: 27 June, 2008,; 12:57 »

Toen ik net katholiek was had ik een grote honger naar kennis over de kerk, geloof, God enz. Ik ging de boekhandel binnen, liep naar het plankje theologie en zag een boek staan met de woorden: DE KATHOLIEKE KERK - Een geschiedenis.

Leuk! dacht ik, leer ik mn kerk een beetje kennen. Totdat ik dit (volgens mij op rorate ofzo) vertelde en men vroeg wie de schrijver was. Hans Kung.  Shocked Ja nu weet ik dat dat prutsboeken zijn, maar hoe kun je dat weten als je aan het begin van je zoektocht staat?

Niks mis met dat boek. Als je persoon van Kung en zijn geschiedenis kent en in die context het boek leest zeer informatief. Een boek van een van de meest belangrijkste Katholieke theologen van de laatste 50 jaar zou ik niet direct een prutsboek noemen. alhoewel Kung in sommige kringen inderdaad omstreden is.

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #10 on: 27 June, 2008,; 14:17 »

Niks mis met dat boek. Als je persoon van Kung en zijn geschiedenis kent en in die context het boek leest zeer informatief. Een boek van een van de meest belangrijkste Katholieke theologen van de laatste 50 jaar zou ik niet direct een prutsboek noemen. alhoewel Kung in sommige kringen inderdaad omstreden is.
Voor beginnende katholieken met weinig tot geen basis zijn het wel slechte boeken

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Matt
Troostende Fluit

« Reply #11 on: 27 June, 2008,; 16:45 »

Voor beginnende katholieken met weinig tot geen basis zijn het wel slechte boeken

Klopt, maar daar is t ook niet voor geschreven. Kung schrijft over problemen en zijn zorgen in en rond de kerk. Een inleiding tot is het boek idd niet Smiley

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Primo
Levende Tuin

« Reply #12 on: 30 June, 2008,; 10:41 »

Totdat ik dit (volgens mij op rorate ofzo) vertelde en men vroeg wie de schrijver was. Hans Kung.  Shocked Ja nu weet ik dat dat prutsboeken zijn, maar hoe kun je dat weten als je aan het begin van je zoektocht staat?
Hans Kung is een vermaard theoloog en zijn boeken zijn zeker de moeite waard. Je hoeft het niet hem eens te zijn maar het zijn zeker geen prutsboeken.

Kijk, dat het voor een zoekende niet zo geschikt is kan ik onderschrijven. Maarja dat ligt natuurlijk niet aan hem.Wink
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #13 on: 01 July, 2008,; 05:45 »

Ik had in 2003 al m'n twijfels over Monique Slingerland. Toen was ze nl. als pas bekeerde katholiek bij de manifestatie '150 jaar kromstaf' in Utrecht en in Kruispunt had ze kritiek op het feit dat in het missaaltje dat aan de bezoekers werd verstrekt met zoveel woorden stond te lezen dat de H. Communie was voorbehouden aan katholieken. Volgens haar hadden de samenstellers van deze tekst van de werkelijke bedoeling van de communie niet veel begrepen.  Undecided

De gewraakte tekst viel onder de verantwoordelijkheid van kardinaal Simonis en zijn bisschoppen. Tja, die hadden natuurlijk eerst Monique Slingerland om advies moeten vragen. Dat ze daar nou toch niet aan gedacht hebben...   Roll Eyes

Laetetur cor quarentium Dominum
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #14 on: 01 July, 2008,; 08:06 »

Dan vraag ik me toch af wat zij als 'katholiek' ziet...

No day without a night, no night without a day.
Pages: [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to: