Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Word toch katholiek? Niet met dit boek.  (Read 2126 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #15 on: 01 July, 2008,; 19:28 »

Dit vind ik echt zo hatelijk he. Dat er te pas en te onpas maar boeken over de katholieke kerk verschijnen die niet kloppen. Toen ik net katholiek was had ik een grote honger naar kennis over de kerk, geloof, God enz. Ik ging de boekhandel binnen, liep naar het plankje theologie en zag een boek staan met de woorden: DE KATHOLIEKE KERK - Een geschiedenis.

Leuk! dacht ik, leer ik mn kerk een beetje kennen. Totdat ik dit (volgens mij op rorate ofzo) vertelde en men vroeg wie de schrijver was. Hans Kung.  Shocked Ja nu weet ik dat dat prutsboeken zijn, maar hoe kun je dat weten als je aan het begin van je zoektocht staat?
Het is dat ik mensen tegenkwamen die mij gelukkig meteen vertelden dat dit boek lekker omgeruild moest worden. Dan ben ik dus bang dat dit andere mensen ook gaat gebeuren. Dat ze dit boek kopen en dus meteen op het verkeerde spoor zitten. Dat vind ik echt zo hatelijk!

Sindsdien overleg ik nieuwe boeken altijd met mijn pastoor (oh nee das mn pastoor niet meer boehoe  Cry ) mijn voormalige pastoor dus of met jongerenwerker Tran. Of ik vraag het even op internet aan de kenners.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt Anja. Ik gebruik maar het katechismuboekje dat we ruim 45 jaar geleden ook gebruikten in de vierde klas van de (Katholieke !!) Lagere School dat ik enige maanden geleden heb weten te scoren op marktplaats.nl. In het begin was het een leuk stukje jeugdsentiment maar steeds vaker een nuttig naslagwerkje.  Ik weet nu in ieder geval het antwoord op de eerste vraag die luidt:

Waartoe zijn wij op aarde?
Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn.

Grapje want iedereen van mijn generatie weet dit dankzij het betere stampwerk waarmee ons de R.K . geloofskennis eigen werd gemaakt.

Laetetur cor quarentium Dominum
Pius
Stevig Anker
**

« Reply #16 on: 04 August, 2008,; 22:42 »

Inderdaad een baggerboekje. Ik heb er 1,50 voor betaald, maar alsnog teveel.  Grin

Ik heb ook het 'Handboek voor de Rooms-katholieke Kerk' Maar dat staat ook vol met fouten (aldus pastoor Johan te Velde, voor de noorderlingen wellicht niet onbekend, die het boek heeft besproken)

Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #17 on: 04 August, 2008,; 23:14 »

Inderdaad een baggerboekje. Ik heb er 1,50 voor betaald, maar alsnog teveel.  Grin

Ik heb ook het 'Handboek voor de Rooms-katholieke Kerk' Maar dat staat ook vol met fouten (aldus pastoor Johan te Velde, voor de noorderlingen wellicht niet onbekend, die het boek heeft besproken)

BLEH. Ik had er meer voor betaald...nou ja, geld is niet alles.

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: