Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Gebedskring/broederschap  (Read 757 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
broeder Hugo
Bootcamp

Providebit!

« on: 17 December, 2006,; 00:18 »

Beste jonge medegelovigen,

De kluis bestaat nu vijf jaar. Mijn taak is te bidden voor de Kerk en voor het bisdom Groningen-Leeuwarden in het bijzonder. Speerpunten daarbij zijn natuurlijk het gebed om roepingen en antwoorden (priesterschap/religieuze leven,)  het levend blijven van het geloof bij de jongeren, de toekomst van onze parochies, de terugkeer van de samenleving naar het geloof in Christus, etc.

In het bisdom 's-Hertogenbosch bestaat al sinds de jaren tachtig een gebedskring die in het bijzonder bidt voor roepingen. Naar het voorbeeld daarvan zou ik iets dergelijks willen proberen te stichten, maar dan verbonden met de kluis in Warfhuizen, en met een iets breder "gebedsprogramma." Het is niet mijn taak mij actief te bemoeien met de pastoraal, maar wel met alles wat met bidden te maken heeft, zolang het mijn afzondering niet schaadt.

Mijn idee is zoiets als een "zacht juk en een lichte last," en toch substantieel. De leden zouden zich verbinden aan een dagelijks kort gebed (op voorspraak van "onze" Noordelijke heiligen) voor het welzijn van het bisdom. Verder zou er eens in de twee of drie maanden een (vrijblijvende) gebedsbijeenkomst zijn met een H. Mis in Wehe den Hoorn met aansluitend een voettocht met gebed naar Warfhuizen (2km) en vespers in de kluiskerk (misschien dat er een kleine schola (Gregoriaans koortje) van drie of vier mensen te vormen zou zijn. Gregoriaans is per slot van rekening spannend om te leren...) 

Ik heb zoiets voor ogen als de middeleeuwse broederschappen, dus zou het misschien aardig zijn naderhand samen te eten in navolging van de eerste christenen: iedereen neemt iets mee, de hoofdmaaltijd verzorgt de kluis. Dit alles onder het voorbehoud dat er een ruimte te regelen is voor het eten (want dat kan niet in de kerk.)

Er is in Warfhuizen ondertussen een officieuze mariadevotie ontstaan rond de moeder van smarten (de beeltenis "Onze Lieve Vrouwe van de Besloten Tuin.") Vooral mensen met gezinsproblemen (bedroefde moeders, vaders en kinderen) komen van heinde en verre naar Warfhuizen om daar te bidden. Misschien dat het goed zou zijn een broederschap aan de moeder van smarten op te dragen.

Mijn vraag is nu: ben ik een gestoorde gek die de vijftiende eeuw wil nadoen of zijn er wel mensen die hier aan mee willen doen?

broeder Hugo

Providebit!
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 17 December, 2006,; 10:33 »

Ik vind het erg mooi klinken, maar ja, ik ben sowieso pro-vijftiende eeuw nadoen.

Helaas is het Hoge Noorden een beetje te ver weg voor mij, wat regelmatige bezoeken betreft, en de laatste keer dat ik de website van de RUG bezocht hadden ze nog steeds geen leuke biofysica/vaste stof masters...

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #2 on: 17 December, 2006,; 14:33 »

Het lijkt mij een fantastisch idee. Zou het ook mogelijk om lid te worden als je een vrouw bent? Want u had het over "broederschappen"...

Met gebed en liefde,

PP

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
broeder Hugo
Bootcamp

Providebit!

« Reply #3 on: 17 December, 2006,; 14:57 »

Broederschap m/v natuurlijk. Middeleeuws is leuk maar wel met mate.

Providebit!
Matthijs
Stevig Anker
**

In Eo Vivimus

« Reply #4 on: 19 December, 2006,; 07:27 »

Eerwaarde broeder,

U mag mij rustig toevoegen aan het lijstje voor dit broederschap voor zusters en broeders.

hoogachtend,

Matthijs Meeuwsen

Christ said: the Truth will set you free.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #5 on: 19 December, 2006,; 08:09 »

Wat een geweldig idee, echt broederlijk en het heeft ook wel iets Franciscaans. Count me in!
En ik heb meteen een idee: een voettocht van de Kluis naar de Kathedraal voor de nachtwake......het is wel een eind sjokken maar al biddend moet het te doen zijn.....

Pace e bene,

Alina.

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Marq
Credimaster

« Reply #6 on: 19 December, 2006,; 09:59 »

Ik vind het idee van een broeder/zusterschap naar voorbeeld van het verleden prachtig, en ik ben er zeker voor te vinden.

Dat geldt trouwens ook voor jouw idee van een voettocht naar de kathedraal, Alina. Misschien dat het niet meteen aan de gebedskring verbonden hoeft te zijn, maar misschien is dat ook iets wat we kunnen organiseren voor wie dat wil.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Matthijs
Stevig Anker
**

In Eo Vivimus

« Reply #7 on: 19 December, 2006,; 19:31 »

ik bedank voor de voettocht naar de Kathedraal, tenzij jullie de Kathedraal van Wehe den Hoorn bedoelen.

Christ said: the Truth will set you free.
broeder Hugo
Bootcamp

Providebit!

« Reply #8 on: 11 February, 2007,; 20:25 »

We zullen het er maar op wagen. Voor wie mee wil doen: Open de bijlage en stuur het formulier op, of stuur me een mailtje met je gegevens (adres in de bijlage)

Providebit!
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: